AMD wil hoge ogen gooien met DDR5-overclocking op Zen 4-cpu's
Nieuws

AMD wil hoge ogen gooien met DDR5-overclocking op Zen 4-cpu's

In een 'Meet The Experts'-webinar heeft AMD door laten schemeren grootse plannen te hebben voor het opvoeren van DDR5-geheugen met de nieuwe generatie Zen 4-cpu's.

Met de later dit jaar verwachte lancering van de eerste generatie Zen 4-processoren (Ryzen 7000) stapt AMD ook over op het AM5-platform. Eerder werd al aangegeven dat de nieuwe processorsocket ondersteuning meebrengt voor DDR5-werkgeheugen, waarvoor AMD schijnbaar grote plannen heeft.

Geheugenvoorman Joseph Tao gaf gedurende het webinar (via WccfTech) geen exacte specificaties of beloftes, maar sprak wel over het maken van "een flinke impact" als het aankomt op overclocking. Daar werd aan toegevoegd dat "snelheden waarvan je misschien dacht dat ze onmogelijk waren, haalbaar zijn met deze  overclocking-specificaties."

AMD had eerder dit jaar al aangegeven plannen te hebben rondom een opvolger van de A-XMP-technologie voor DDR4. Met de introductie van Zen 4 stapt de processorgigant over op 'RAMP': Ryzen Accelerated Memory Profile. De nieuwe en vermoedelijke geautomatiseerde geheugenacceleratie moet direct concurreren met Intels XMP 3.0-platform voor DDR5-modules.

DDR5-geheugen werd eind vorig jaar geïntroduceerd met de komst van Intels Alder Lake-generatie. Ondanks grootse beloftes over kloksnelheid (tot wel 12.600 MT/s), blijken de eerste DDR5-schijfjes nog geen gigantische sprongen te maken tegenover DDR4. Het gros van de DDR5-fabrikanten biedt weinig aan boven de 6.400 MT/s. Overklokkers sloegen al wel gretig toe; eerder dit jaar topte de recordsnelheid voor DDR5-geheugen af op 9.560 MT/s.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error