'RX 6000-refreshes moeten originele gpu's vervangen'
Nieuws

'RX 6000-refreshes moeten originele gpu's vervangen'

Volgens hardware-journalist Hassan Mujtaba zijn de drie gpu-revisies die AMD voorbereid niet bedoeld als uitbreiding van de RX 6000-reeks, maar eerder als vervanging voor hun originele voorgangers.

AMD heeft de drie gpu's zelf nooit officieel uit de doeken gedaan, maar de lancering van de RX 6650 XT, RX 6750 XT en RX 6950 XT op 10 mei aanstaande zou zo goed als zeker zijn. De vernieuwde modellen verhogen hun bandbreedte van 16 Gbps naar 18 Gbps, maar draaien verder op grofweg dezelfde hardware. 

Hassan Mujtaba, vooral bekend als hardware-schrijver bij WccfTech, claimt nu dat de zogenaamde xx50-modellen hun voorgangers volledig moeten vervangen. AMD's partnerfabrikanten zouden de productie van de eerdere RX 6600 XT, RX 6700 XT en RX 6900 XT staken, om linea recta over te stappen op de nieuwe xx50-printplaten.  

Eerder gelekt beeldmateriaal toont aan dat AMD de nieuwe videokaarten zelf in een nieuw, zwart chassis steekt. Vermoedelijk zijn de revisies wel volledig 'pin compatible', waardoor partnerfabrikanten noch AMD zelf echt aan nieuwe ontwerpen hoeven te sleutelen. Met alle waarschijnlijkheid kunnen partners de revisies dus zonder moeite in de bestaande omhulsels steken, om de overstap te versoepelen.

Volgens Mujtaba zijn de nieuwe kaarten geen "higher-end" alternatieven, maar een regelrechte vervanging. De kans is bovendien groot dat dit de laatste 'nieuwe' kaarten in de RDNA 2-generatie (RX 6000) betreffen. Later in 2022 staat immers alweer RDNA 3 (RX 7000) voor de deur, aldus AMD zelf. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error