RTX 4070 Ti-processor past twee keer in die van RTX 4090
Nieuws

RTX 4070 Ti-processor past twee keer in die van RTX 4090

Gelekt beeldmateriaal van de RTX 4070 Ti-gpu (AD104-400) toont dat het chipoppervlak twee keer zo klein is als dat van de RTX 4090 (AD102-300).

De chip lekte, zeker gezien de omstandigheden, opvallend laat uit. Oorspronkelijk had Nvidia's AD104-400-gpu immers vorige maand al moeten lanceren als de RTX 4080 (12 GB), maar die gehele videokaart werd door Nvidia zelf "ontlanceerd". Alle signalen lijken nu te wijzen op een her-onthulling voor de videokaart op CES 2023, zij het dan onder de RTX 4070 Ti-noemer.

Het eerste beeldmateriaal van de chip werd wereldkundig gemaakt door hardware-enthousiasteling MegaSizeGPU op Twitter. Middels relatieve berekeningen werd achterhaald dat het oppervlak van de processor circa 295 vierkante millimeter bedraagt. Ter referentie: Nvidia's huidige vlaggenschip bedraagt 608 vierkante millimeter. 

De AD104-400 is de 'full-fat'-variant van de AD104-gpu, met alle 60 streamprocessoren en 7680 CUDA-kernen geactiveerd. De chip is gebakken op een eigen N4-procedé van TSMC (4 nm) en valt daardoor alsnog circa 100 vierkante millimeter kleiner uit dan de voorgaande GA104-gpu (8 nm), bekend van de RTX 3070 en RTX 3060-desktopkaarten. 

Nvidia zelf heeft nog weinig details gedeeld over de vermeende RTX 4070 Ti — in ieder geval niet sinds de RTX 4080-noemer afgestoten werd. Naar al het schijnt wordt de kaart nog steeds geleverd met 12 GB aan GDDR6X-geheugen (21 Gbps), over een 192-bit geheugenbus.

De RTX 4070 Ti wordt volgens hardnekkige geruchten op 3 januari 2023 officieel (her)onthuld. In diezelfde geruchtenstroom wordt evenals voorspeld dat de eerder uitgestelde kaart kort daarna al in de verkoop moet treden: mogelijk al op 5 januari aanstaande. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error