Ook Galax en Colorful tonen RTX 3060's met nieuw geheugen
Gamer.nl
Nieuws

Ook Galax en Colorful tonen RTX 3060's met nieuw geheugen

Na Asus onthullen ook Galax en Colorful nieuwe RTX 3060-videokaarten: een Ti-model met GDDR6X-modules en een non-Ti met vertraagd geheugen.

Over de komst van GDDR6X-geheugen op RTX 3060-kaarten circuleerden al langer geruchten, maar partnerfabrikant Asus was vorige week de eerste die officieel een RTX 3060 Ti met 8 GB aan GDDR6X onthulde. De kaart schijnt geheel naar officiële Nvidia-specificaties gebakken te zijn, al is de nieuwe afstelling nog niet opgenomen in Nvidia's officiële overzicht van de RTX 3060-familie.

Niet veel later werd bij partnerfabrikanten ook een nieuw non-Ti-model van de RTX 3060 (8 GB) onthuld, waarvan het traditionele GDDR6-geheugen nu door een krappere geheugenbus van 128-bit loopt, in plaats van 192-bit. Kort door de bocht is dat model te zien als een RTX 3060 met de geheugenopstelling van een RTX 3050.

Colorful liet weten van beide nieuwe gpu's maar liefst vier respectievelijke videokaarten af te leveren, welke reeds verkrijgbaar zijn in China. De zwakkere RTX 3060 kost tot ongeveer tien procent minder dan diens voorganger. Concurrent Galax zet vooral in op het nieuwe Ti-model, met onder meer de eerste zij-aan-zijvergelijking van de zogenaamde "RTX 3060 Ti Plus" tegenover een RTX 3070:

De introductie het GDDR6X-geheugen op de RTX 3060 Ti moet de kaart minstens 35 procent meer bandbreedte brengen, waarmee het nieuwere Ti-model richting de in-game prestaties van een RTX 3070 klimt. In Galax' vergelijkingen loopt de "RTX 3060 Ti Plus" vaak nog enkele frames-per-seconde achter op het eerstvolgende grotere broertje, maar de kloof krimpt verder in. In selecte games, zoals Marvels' Spider-Man, lijken de twee kaarten grofweg dezelfde prestaties te boeken. 

In de Benelux hebben de vernieuwde RTX 3060-modellen nog weinig voet aan grond, al komt daar mogelijk spoedig verandering in. De eerste merken en modellen die de overstap wagen, richtten zich aanvankelijk vooral tot de Aziatische markt. Mochten de hier grotere partijen als Gigabyte en MSI een dezer dagen ook met Nvidia's nieuwe specificaties meegaan, dan groeit de kans dat de nieuwe RTX 3060-gpu's ook in Europa hun intrede doen. Over officiële adviesprijzen in euro's is vooralsnog niets bekend. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!