RTX 3090 Ti lijkt stilletjes vergeten te zijn
Nieuws

RTX 3090 Ti lijkt stilletjes vergeten te zijn

Nvidia heeft gedurende afgelopen maand niets meer laten weten over de eerder aangekondige GeForce RTX 3090 Ti-gpu. Begin januari had Nvidia aangegeven "later deze maand" meer te vertellen over de kaart.

Het uitblijven van verdere details komt niet als een verrassing. Halverwege januari zouden meerdere van Nvidia's partnerfabrikanten aangegeven hebben dat ze gevraagd werden de productie van de RTX 3090 Ti-kaarten te pauzeren. Een heldere reden werd destijds niet gegeven, maar geruchten spraken over mankementen voor zowel de fysieke hardware als de BIOS-implementatie.

Later in januari

Watch on YouTube

partnerfabrikant EVGA nog wel een watergekoelde Kingpin-variant van de RTX 3090 Ti, compleet met 360mm radiator, maar specifieke details bleven uit. In renders en fotomateriaal bleven ook de stroomkabels en -connectoren van de kaart onzichtbaar — mogelijk omdat daaruit het nog onbekende stroomverbruik van de kaart te herleiden is.

©GMRimport

VideoCardz verzekert dat legio hardwarerecensenten nog altijd wachten op hun samples, terwijl die afgelopen maandag al verstuurd hadden moeten worden.

Nvidia onthulde de RTX 3090 Ti als extraatje gedurende een CES 2022-presentatie. De nieuwe hoogvlieger bevat dezelfde 24 GB aan GDDR6X-geheugen als de originele RTX 3090, maar schakelt over naar een 21 Gbps bandbreedte en net iets meer geactiveerde rekenkernen. In totaal moet de gpu meer dan 40 teraflops aan grafische rekenkracht bieden.

Los van beloftes over teraflops, hield Nvidia de lippen stijf over verdere details. Zo bleven adviesprijzen, releasedata en legio andere specificaties uit. Wel wordt verwacht dat de kaart een bijzonder hoog stroomverbruik vergt om de grootse beloftes waar te maken; geruchten spraken eerder over een TDP van 450 watt en voeding-vereisten van "minimaal 1000 watt".

Nvidia heeft sinds CES 2022 geen woord meer gerept over de kaart zelf, laat staan de vertraging in het productie- of marketingproces. Inmiddels lijkt het aannemelijk dat de uitrol van Nvidia's nieuwe krachtpatser aardig wat vertraging heeft opgelopen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!