Nvidia onthult RTX 3050, mobiele Ti-gpu's en RTX 3090 Ti
Nieuws

Nvidia onthult RTX 3050, mobiele Ti-gpu's en RTX 3090 Ti

Gedurende een href="https://www.youtube.com/watch?v=6KoscQVKpAQ" rel="noopener noreferrer" target="_blank">CES 2022-keynote</a> heeft gpu-gigant Nvidia de GeForce RTX 3050 onthuld, welke als nieuw instapmodel voor de Ampere-generatie moet dienen. Later werden ook een RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti voor gaminglaptops onthuld en werd de RTX 3090 Ti-desktopkaart nog kortstondig getoond.

GeForce-vicevoorzitter Jeff Fisher deed Nvidia's nieuwste desktop-videokaart vlot uit de doeken. In tegenstelling tot eerdere geruchten blijkt er slechts één variant te zijn van de GeForce RTX 3050. De gpu wordt standaard met 8 GB videogeheugen geleverd, zonder een keuze voor de eerder genoemde 4 GB aan GDDR6. 

Nvidia's nieuwe budgetkaart wordt vooral neergezet als een instapmodel à la de GTX 1650 en eerdere GTX 1050 Ti, met het oog op vooral 1080p-prestaties. Volgens Fisher zijn dat kaliber kaarten nog altijd goed in trek, waar de RTX 3050 met de Ampere-architectuur hogere prestaties kan leveren en raytracing voor het eerst toegankelijk maakt op een '50-gpu'.

©GMRimport

©GMRimport

In een niet bijzonder precieze grafiek is te zien hoe de RTX 3050 in verschillende 1080p-scenario's framerates minimaal 60 fps scoort, ook in een zwaardere 'RTX On'-game zoals Control. De hiervoor geteste games zouden naar verluidt in "de hoogste settings" gerenderd zijn, in combinatie met een Intel Core i9-processor.

Opvallend genoeg bevat de grafiek geen data van de GTX 1660 Super of RTX 2060; twee kaarten die eerder opgeworpen werden als meetlat voor de RTX 3050. Meerdere ingewijden hadden de nieuwste budgetkaart van Nvidia iets hoger ingeschat qua vergelijkingsmateriaal, al spraken diezelfde geruchten ook vaak over het bestaan van een RTX 3050 Ti.

Nvidia's GeForce RTX 3050 verschijnt officieel op 27 januari, met alvast een reeks partnerfabrikanten en -designs in het verschiet. De adviesprijs van de nieuwe Ampere-kaart bedraagt 249 dollar; iets meer dan AMD's nieuwe budgetkaart, de Radeon RX 6500 XT.

©GMRimport

©GMRimport

Naast de komst van een nieuwe desktop-gpu kondigde Fisher ook nog twee mobiele gpu's aan. Het mobiele Ampere-aanbod breidt binnenkort uit met een RTX 3070 Ti (8 GB) en een RTX 3080 Ti (16 GB). Onder meer MSI, Alienware en Razer zouden al notebooks met de nieuwe gpu's klaar hebben liggen.

Beide mobiele Ti-gpu's staan 1 februari pas officieel te verschijnen. Notebooks met de RTX 3070 Ti zouden "vanaf 1.499 dollar" te verkrijgen zijn; de RTX 3080 Ti vinden we pas "vanaf 2.499 dollar". Die laatste zou volgens het marketingmateriaal "sneller dan de Titan RTX" voor desktops zijn, terwijl de mobiele RTX 3070 Ti ongeveer "70 procent sneller" is ten opzichte van een RTX 2070 Super. 

Veel hardware-technische informatie over gpu's werd gedurende deze presentatie achterwege gelaten. Wel zou de RTX 3070 Ti op 1440p-resoluties 100 frames per seconde moeten scoren op Ultra-instellingen, met een verwachting van 120+ fps voor de zwaardere RTX 3080 Ti. Welke games daarvoor precies getest zijn, is vooralsnog onduidelijk. 

©GMRimport

Als kers op de taart teasede Fisher ook nog kortstondig de GeForce RTX 3090 Ti, die evenals langer in het verschiet lag. Een officiële prijs en releasedatum blijven uit voor de nieuwe krachtpatser, maar globale details werden wel vlug de wereld in geslingerd, alsmede een eerste blik op Nvidia's eigen Founder's Edition van de kaart.

Volgens Nvidia behaalt de RTX 3090 Ti circa 10 procent hogere prestaties dan de 'reguliere' RTX 3090. De kaart moet in totaal 40 teraflops aan pure rekenkracht bieden; in raytracing bedraagt dat 78 teraflops en in ai-taken komt dat neer op 320 teraflops.

Het videogeheugen van de RTX 3090 Ti is daarbij ook lichtjes aangepast. Het volume van 24 GB aan GDDR6X-geheugen blijft onveranderd, maar de geheugenbandbreedte is ditmaal van 19,5 Gbps opgehoogd naar de volle 21 Gbps. Vermoedelijk maakt dat de kaart, in combinatie met net wat meer rekenkernen, wel een veelverbruiker. Eerdere geruchten spraken over piekrendementen van  meer dan 1250 watt op selecte RTX 3090 Ti-modellen.

Fisher liet weten dat er volgende maand meer informatie volgt over de RTX 3090 Ti. Gedurende de CES 2022-festiviteiten (van 4 tot 7 januari) hoeven we geen nieuwe data over Nvidia's aanbod in gpu's te verwachten, afgezien van partnerfabrikanten en die met de nieuwe GeForce-portfolio aan de haal gaan.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!