RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti verschijnen begin juni
Nieuws

RTX 3080 Ti en RTX 3070 Ti verschijnen begin juni

Officieel is het alsnog niet, maar volgens href="https://wccftech.com/exclusive-nvidia-geforce-rtx-3080-ti-and-rtx-3070-availability-details/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Wccftech</a> wil Nvidia de GeForce RTX 3080 Ti op aanstaande 3 juni lanceren. De nieuwe GeForce RTX 3070 Ti staat op de planning voor 10 juni. De review-embargo's voor beide videokaarten vervallen respectievelijk een dag eerder — en de planning is alsnog onder voorbehoud.

Over de verschijning van deze kaarten is het een en ander te doen geweest, maar meer en meer geruchten spreken over een onthulling én lancering rond begin juni. Vermoedelijk doet Nvidia beide kaarten uit de doeken op 31 mei, gedurende een live-presentatie voorafgaand aan Computex 2021

©GMRimport

Nvidia heeft zelf nog geen woord gerept over (het bestaan van) de twee nieuwe Ti-kaarten. Via eerder aangetroffen certificeringen lijkt wel al bevestigd dat de GeForce RTX 3080 Ti met 12 GB aan GDDR6X-geheugen uitgerust wordt. Voorheen werd lang verwacht dat het nieuwe vlaggenschipmodel met 20 GB videogeheugen geleverd zou worden.

Verdere specificaties blijven een kwestie van gissen. De zogenaamde Ti-verversingen van bestaande kaarten gaan vaak gepaard met een toename aan rekenkernen, -clusters en meer bandbreedte voor het videogeheugen. Voor de RTX 3070 Ti worden 6144 CUDA-kernen verwacht, de RTX 3080 Ti zou over 10240 CUDA-kernen beschikken — slechts twee minder dan de RTX 3090. 

Hoogstwaarschijnlijk zullen beide kaarten bij lancering al uitgerust zijn met een zogenaamde crypto-trechter. Sinds februari poogt Nvidia crypto-boeren weg te schrikken van het GeForce-merk, nadat de videokaarten veel te populair bleken voor het delven van hoofdzakelijk Ethereum. In hoeverre dat de videokaartmarkt kan stabiliseren, moet nog maar blijken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht
Nieuws

Indiegame Pacific Drive meer dan een miljoen keer verkocht

Grote update nog altijd in ontwikkeling

De in februari vorig jaar verschenen indiegame Pacific Drive is inmiddels meer dan een miljoen keer verkocht.

Dat hebben uitgever Kepler Interactive en ontwikkelaar Ironwood Studios aangekondigd. Het spel verscheen op 22 februari 2024 op PlayStation 5, Steam en Epic Games Store. Sindsdien zijn er drie gratis content-updates uitgekomen, alsmede diverse betaalde cosmetische pakketten. Er moet nog een vierde "substantiële" update uitkomen.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren. Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Eind vorig jaar werd gemeld dat er een televisieserie gebaseerd op Pacific Drive wordt gemaakt door Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!