RTX 3060 Ti met GDDR6X is sneller dan overgeklokte voorloper
Nieuws

RTX 3060 Ti met GDDR6X is sneller dan overgeklokte voorloper

Volgens de eerste onafhankelijke benchmarks draait de nieuwe RTX 3060 Ti met GDDR6X-geheugen net wat sneller dan diens overgeklokte voorganger.

Zonder al te veel bombarie updatet Nvidia momenteel eerdere RTX 30-gpu's met nieuw geheugen. Eerder werd de RTX 3060 zo al van een GDDR6X-upgrade voorzien, inmiddels lijkt ook de RTX 3060 Ti vernieuwd te worden. De standaard 8 GB aan GDDR6 maakt hier plaats voor hetzelfde volume, maar dan wederom met GDDR6X-modules.

Het Poolse ITHardware wist al een geüpdatete RTX 3060 Ti te bemachtigen, in dit geval het '1-Click OC'-model van KFA2. De vernieuwde kaart werd gebenchmarkt in allerhande games en instellingen, waarvan de resultaten vergeleken werden met onder meer het eerdere RTX 3060-model van Asus. 

In de lijn der verwachting liggen de prestaties niet bijzonder ver uit elkaar: het GDDR6X-model presteert gemiddeld 1 à 2 procent beter dan diens voorloper. Daarbij valt wel op dat Asus' eerdere RTX 3060 al vanuit de fabriek overgeklokt is, met boost-kloksnelheden die zeker 5 procent hoger liggen dan de nieuwkomer van KFA2. 

©GMRimport

Ook de met GDDR6X uitgeruste RTX 3060 Ti delft nog altijd het onderspit tegenover de RTX 3070, die vooralsnog enkel op GDDR6 draait. Of Nvidia ook die kaart uiteindelijk voorziet van het snellere geheugen blijft onduidelijk, al lijkt de gpu-gigant zich meer dan ooit te bezigen met voorgaande generaties. Sinds eind vorig jaar zijn immers al meerder RTX 40-videokaarten breed in omloop.

Wanneer de vernieuwde RTX 3060 Ti-modellen in de Benelux officieel verkrijgbaar zullen zijn, blijft evenals onzeker. Enkele webwinkels menen al varianten met GDDR6X-geheugen te kunnen leveren, terwijl op Nvidia's Nederlandse webpagina voor de RTX 3060-reeks nog wordt geclaimd dat de gpu's vooralsnog enkel met GDDR6-geheugen geleverd worden. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error