Ook Galax en Colorful tonen RTX 3060's met nieuw geheugen
Nieuws

Ook Galax en Colorful tonen RTX 3060's met nieuw geheugen

Na Asus onthullen ook Galax en Colorful nieuwe RTX 3060-videokaarten: een Ti-model met GDDR6X-modules en een non-Ti met vertraagd geheugen.

Over de komst van GDDR6X-geheugen op RTX 3060-kaarten circuleerden al langer geruchten, maar partnerfabrikant Asus was vorige week de eerste die officieel een RTX 3060 Ti met 8 GB aan GDDR6X onthulde. De kaart schijnt geheel naar officiële Nvidia-specificaties gebakken te zijn, al is de nieuwe afstelling nog niet opgenomen in Nvidia's officiële overzicht van de RTX 3060-familie.

Niet veel later werd bij partnerfabrikanten ook een nieuw non-Ti-model van de RTX 3060 (8 GB) onthuld, waarvan het traditionele GDDR6-geheugen nu door een krappere geheugenbus van 128-bit loopt, in plaats van 192-bit. Kort door de bocht is dat model te zien als een RTX 3060 met de geheugenopstelling van een RTX 3050.

Colorful liet weten van beide nieuwe gpu's maar liefst vier respectievelijke videokaarten af te leveren, welke reeds verkrijgbaar zijn in China. De zwakkere RTX 3060 kost tot ongeveer tien procent minder dan diens voorganger. Concurrent Galax zet vooral in op het nieuwe Ti-model, met onder meer de eerste zij-aan-zijvergelijking van de zogenaamde "RTX 3060 Ti Plus" tegenover een RTX 3070:

De introductie het GDDR6X-geheugen op de RTX 3060 Ti moet de kaart minstens 35 procent meer bandbreedte brengen, waarmee het nieuwere Ti-model richting de in-game prestaties van een RTX 3070 klimt. In Galax' vergelijkingen loopt de "RTX 3060 Ti Plus" vaak nog enkele frames-per-seconde achter op het eerstvolgende grotere broertje, maar de kloof krimpt verder in. In selecte games, zoals Marvels' Spider-Man, lijken de twee kaarten grofweg dezelfde prestaties te boeken. 

In de Benelux hebben de vernieuwde RTX 3060-modellen nog weinig voet aan grond, al komt daar mogelijk spoedig verandering in. De eerste merken en modellen die de overstap wagen, richtten zich aanvankelijk vooral tot de Aziatische markt. Mochten de hier grotere partijen als Gigabyte en MSI een dezer dagen ook met Nvidia's nieuwe specificaties meegaan, dan groeit de kans dat de nieuwe RTX 3060-gpu's ook in Europa hun intrede doen. Over officiële adviesprijzen in euro's is vooralsnog niets bekend. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld
Nieuws

Microsoft was in december de grootste game-uitgever ter wereld

Er werd 465 miljoen dollar aan games van het bedrijf uitgegeven

Microsoft was afgelopen december de grootste game-uitgever ter wereld: er werd maar liefst 465 miljoen dollar - omgerekend meer dan 447 miljoen euro - aan games van het bedrijf uitgegeven.

Dat blijkt uit informatie van databedrijf Ampere (via VGC). Het succes is mede te danken aan het op Xbox en pc uitgekomen Indiana Jones and the Great Circle, maar werd bovenal behaald dankzij het afgelopen najaar uitgekomen Call of Duty: Black Ops 6. Die game, en andere spellen in de reeks die via Call of Duty HQ beschikbaar zijn, trokken in november 38 miljoen maandelijkse gebruikers aan, waardoor de franchise ook in december nog mateloos populair was.

Saillant detail is dat 64 procent van al het geld dat consumenten in december aan Microsoft-games uitgaven, dat op PlayStation-consoles deden. Als gevolg was Microsoft zoals gezegd de grootste game-uitgever ter wereld in die maand, met een flinke voorsprong op Electronic Arts, dat in dezelfde periode 366 miljoen dollar genereerde - onder andere dankzij EA Sports FC 25. Call of Duty: Black Ops 6 is eigendom van Activision Blizzard, dat inmiddels onderdeel uitmaakt van Microsoft.

Uit andere data bleek onder andere dat Marvel Rivals 29 miljoen actieve spelers had in december, en dat Path of Exile 2 wereldwijd 148 miljoen dollar genereerde. Daarbij werden er dertig miljoen uren in Fortnite besteed op Eerste Kerstdag - wat betekent dat de gemiddelde Fortnite-speler op die dag 2,3 uur aan de game spendeerde.

De PlayStation 5 verkoopt wereldwijd beter dan de Xbox Series X en S, maar de stappen die Microsoft heeft gemaakt op het gebied van overnames van grote uitgevers en het uitbrengen van games op consoles buiten Xbox zorgen er dus wel voor dat spelers massaal geld uitgeven aan games van het bedrijf. Het is dan ook niet gek dat Xbox-baas Phil Spencer afgelopen weekend aangaf dat het bedrijf steeds meer Xbox-games naar andere systemen blijft brengen, al zien hij hardware nog altijd als essentieel onderdeel van Microsofts strategie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe
Nieuws

Worlds Part 2-update voegt nog meer variatie aan No Man's Sky toe

Hello Games blijft de in 2016 uitgekomen game maar verbeteren

Hello Games heeft de Worlds Part 2-update voor No Man's Sky uitgebracht, waardoor er nog meer variatie te vinden is op de talloze planeten in de game.

In een uitvoerige blogpost vertelt de ontwikkelaar dat "het algoritme van het universum is geëvolueerd, waardoor er prachtige nieuwe bergen, diepe valleien en uitgestrekte vlaktes" op planeten te vinden zijn.

Daarnaast zijn er nieuwe omgevingen voor in de diepste oceanen toegevoegd, vol met "buitenaardse landschappen en geheimzinnige aquatische levensvormen". Er zijn zelfs nieuwe 'paarse' zonnestelsels van toegevoegd die "ontelbare nieuwe werelden" bevatten, en een compleet nieuwe verhaallijn.

De update zorgt er verder voor dat spelers hun inventaris met één druk op de knop kunnen organiseren, en kunnen er een reeks aan helmen gebaseerd op aquaria worden vrijgespeeld door mijlpalen omtrent vissen te behalen. Via een nieuwe Abandoned-modus kan men er voor kiezen om alle levensvormen uit de game te halen.

Volgens Hello Games kunnen spelers ook snellere laadtijden verwachten, ziet het wateroppervlakte er nu beter uit, werken mods nu beter en hebben modders meer controle over hun creaties, zijn er ruïnes van oude samenlevingen op planeten te vinden, is het lichtgebruik in de game verbeterd en zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd in de game en user interface die de speelervaring moeten verbeteren.

Vorige zomer kwam de eerste Worlds-update voor No Man's Sky al uit waarmee meer variatie en verbeteringen werden doorgevoerd. Hello Games voorziet No Man's Sky daarnaast al jaren van nieuwe content middels gratis updates.

Daarnaast werkt de ontwikkelaar aan een nieuwe game genaamd Light No Fire. Spelers bezoeken daarin een gigantische, procedureel gegenereerde fantasiewereld die qua grootte vergelijkbaar met de echte aarde is.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!