RTX 3060-gpu voor laptops in desktopvorm getest
Nieuws

RTX 3060-gpu voor laptops in desktopvorm getest

De Chinese RTX 3060-desktopkaarten die gemaakt zijn van mobiele RTX 3060-gpu's zijn voor het eerst getest.

De kaart in kwestie betreft een GeForce RTX 3060 van het merk JieShuo, welke gerecenseerd werd op het Chinese YouTube-kanaal van 

Watch on YouTube

. In de video wordt de relatief simpele kaart ook ontleed, waardoor duidelijk te zien is dat de desktopkaart uitgerust is met de voor laptops bedoelde GA106-chip van Nvidia, in het specifiek de GN20-E3-variant.

Om een mobiele RTX 3060 in lijn te krijgen met de desktopvariant is ook gesjoemeld met het videogeheugen. De mobiele kaart komt standaard met 12 GB aan GDDR6, waar de desktopkaart het met 6 GB doet. Fabrikanten als JieShuo downgraden in essentie het geheugenvolume om de mobiele variant 'meer desktop-achtig' te maken. 

Watch on YouTube

Tegenover een lager videogeheugen komen de laptop-gpu's wel met meer CUDA-kernen dan de desktopvariant; die specificatie blijft onaangetast. Ook in desktopvorm wordt de laptop-gpu van 3840 CUDA-kernen voorzien, toch 256 meer dan de originele RTX 3060's voor desktops.

Naast verschillen in geheugen en rekenkernen komt de laptop-gpu ook met een lager TDP. De laptop-gpu is in desktopvorm schijnbaar gelimiteerd tot 80 watt: toch minder dan de 105 watt van een zwaarder mobiel model en zelfs minder dan de helft van de originele RTX 3060-desktopkaart (170 watt). Het verbruik ligt aanzienlijk lager — en alsnog presteert de 'hybride' kaart beter dan men mogelijk zou verwachten.

©GMRimport

In de bekende Time Spy- en Fire Strike -benchmarks belandt JieShuo's knutselwerk klaarblijkelijk precies tussen de desktop- en laptop-varianten van de RTX 3060. Met grafische scores van 8.363 (Time Spy) en 21.763 (Fire Strike) blijkt de hybride kaart nog prima in staat om een potje te gamen; de verhouding performance-per-watt ligt aanzienlijk hoger dan bij de andere varianten.

De behaalde synthetische resultaten staan volgens benchmark-maker 3DMark gelijk aan (ongeveer) 90+ fps in Apex Legends of 30+ fps in Red Dead Redemption 2 op 1440p-resoluties. Dat terwijl de kaart met alle waarschijnlijkheid vooral aangeprezen werd als cryptomining-oplossing.

JieShuo is niet de eerste of enige Nvidia-partnerfabrikant die laptop-gpu's ombouwt tot desktopkaarten. Eerder dit jaar stonden Chinese retailpartijen als Taobao al eens bol van de 'RTX 3060M'- en 'RTX 3070M'-desktopkaarten, gebouwd op mobiele gpu's. Het gros van het aanbod werd verkocht als mining-kaart, mede omdat Nvidia diens laptop-chips nooit gelimiteerd werden met de Lite Hash Rate-cryptotrechter. Sindsdien is echter het aanzien van veel cryptovaluta weer flink gekelderd, met inmiddels ook betere voorraden en vraagprijzen voor (traditionele) videokaarten. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error