ROG Strix Radeon RX 6750 XT
Nieuws

ROG Strix Radeon RX 6750 XT

Nog net voordat de nieuwe generatie videokaarten aftrapt, brengt AMD een drietal revisies van Radeon RX 6000-kaarten uit. De nieuwe RX 6750 XT vormt het geüpdatete model in het middensegment, die als ultieme 1440p-krachtpatser aangeboden wordt. We beproeven de vernieuwde gpu in het jasje van Asus' ROG Strix.

AMD's zogeheten 'refresh' van bestaande RX 6000-kaarten levert hoofdzakelijk sneller videogeheugen op. Waar de oorspronkelijke RX 6700 XT met GDDR6-geheugenmodules op 16 Gbps kwam, biedt de RX 6750 XT snellere modules op 18 Gbps. De hoogst haalbare bandbreedte over de 192-bit geheugenbus groeit daardoor van 384 GB/s naar 432 GB/s. Het totale volume van 12 GB aan videogeheugen blijft daarbij ongeroerd, al zou dat zeker voor 1440p-prestaties ruim moeten volstaan.

Het verhogen van de geheugensnelheid helpt AMD deze generatie een achterstand inhalen; Nvidia’s topkaarten klokken immers 19,5 Gbps (en recentelijk zelfs 21 Gbps) over GDDR6X. Een hogere bandbreedte staat niet direct garant voor betere prestaties, maar is wel degelijk voordelig bij het verwerken van grotere hoeveelheden speldata, waaronder scherpere texturen of simpelweg meer pixels. Voor een riant opgestelde 1440p-kaart is dat beetje extra bandbreedte bij AMD zeer welkom.

©GMRimport

De centrale chip in kwestie, AMD's Navi 22 KXT, wordt daarnaast iets hoger geklokt. De hoeveelheid kernen zijn onaangetast, maar de gpu draait nu standaard op 2495 MHz / 2600 MHz (Game / Boost). In het geval van het ROG Strix-model worden die frequenties alvast opgepompt tot in ieder geval 2574 MHz / 2643 MHz in het afgebakken OC-profiel, los van verdere overclocking.

Als iets rianter opgestelde kaart verlangt de RX 6750 XT ook naar net dat beetje meer voeding. Op volle toeren kan de gpu volgens AMD circa 250 watt wegtrekken, toch 20 watt meer dan de RX 6700 XT. In het geval van Asus' eigen smaakje raadt de fabrikant een voeding van minstens 750 watt aan voor stabiel gebruik. Dat is niet de minste vereiste, maar voor gedegen 1440p-systemen is een dergelijk wattage alleszins redelijk. 

Chipset:

Gpu:

Procedé: 

Streamprocessoren: 

TMU / ROP: 

RT-kernen:

Klokfrequentie: 

Geheugen: 

Geheugensnelheid:

Geheugenbus:

Bandbreedte:

Interface:

Video-uitvoer:

Stroomconnector:

TGP:

Aangeraden voeding:

Ventilatoren:

Rgb: 

Afmetingen videokaart:   

AMD Radeon RX 6750 XT

AMD Navi 22 KXT

TSMC 7 nm

2650

160 / 64

40

2.623 MHz (Gaming Mode) / 2.643 MHz (OC)
12 GB GDDR6

18 Gbps

192-bit

432 GB/s

PCIe 4.0

1x hdmi 2.1, 3x DisplayPort 1.4a

2 x 8-pin

250 watt

750 watt

3 x 120 mm

22 argb-lichtzones (Aura Sync)

322 x 141 x 56,5 mm 

Watch on YouTube

Vernieuwde gpu, vertrouwd chassis

Aan de kant van ROG Strix verandert met de revisie niet bijster veel, in ieder geval niet ten opzichte van recente kaarten. Asus heeft simpelweg de nieuwe gpu's in het bestaande 2,9-slots chassis van deze generatie gefreesd. Het resultaat mag er nog altijd wezen.

De ROG Strix-vorm is aardig omvangrijk, maar oogt relatief chique en strak. Rondom de drie ferme ventilatoren prijken futuristische metaalaccenten; op de flank schittert een breed argb-raster. Subtiel is anders, maar de kaart maakt het niet al te bont.

Bijkomend voordeel van dat futuristische chassis is Asus' geëvolueerde koeling. Bij standaard gebruik van de videokaart stijgt de temperatuur van de gpu nimmer boven de 55 graden Celsius, zonder ooit overdreven luid te worden. Menig casefan maakt meer lawaai dan dit harmonieuze drietal luchtzuigers. Zeker voor gamers die zelf nog wat frequenties op willen krikken, belooft dit ROG Strix-model aardig wat speelruimte — waarover later meer — in relatieve stilte bovendien.

©GMRimport

De vernieuwde gpu en Asus' fraaie chassis staan samen garant voor een adviesprijs van 649 dollar. Hoewel de tendens rondom videokaartprijzen langzaamaan lijkt te stabiliseren, resulteert het lokaal in vraagprijzen van 769 euro. In de nabije toekomst zal dat bedrag ongetwijfeld wat verder inzakken, maar het tarief blijft flink. Als ‘premium’ videokaart op het gebied van 1440p-resoluties moet dit aardig wat prestaties bieden om dergelijke vraagprijzen aanlokkelijk te houden. 

De 1440p-kaart met 4k-ambities

In onze tests blijkt de RX 6750 XT wel degelijk rendabel. Moderne games kunnen gemakkelijk op hogere instellingen en/of framerates afgebeeld worden in 1440p. Los van upscalingtechnologie draait vrijwel elke game soepel op de wqhd-resolutie, op in ieder geval 60 frames per seconde. Met minimale aanpassingen is ook 144 frames per seconde in veel gevallen haalbaar, zeker in de competitieve titels waar dat soort snelheid ertoe doet.

Ietwat oudere of simpelweg beter geoptimaliseerde spellen zijn ook gemakkelijk op 60 frames per seconde te spelen in native 4k-resoluties. Een Forza Horizon 5 of Sea of Thieves oogt prachtig in haarscherp 4k, zonder snel onder de 60 fps te dippen of ver af te wijken van de allerhoogste instellingen. In nieuwere of zwaardere games gaat dat minder vaak op, maar er ligt aardig wat potentie voor grotere resoluties.

Watch on YouTube

Met de juiste aanpassingen is 4k een haalbare standaard voor deze geüpdatete 1440p-kaart. Die potentie groeit met de implementatie van upscalingtechnologie als AMD’s eigen FidelityFX Super Resolution (FSR). Des te meer nieuwe games efficiënt opschalen, des te vaker de middensegmentkaarten ook mee mogen doen met de hogere resoluties. In die zin stelt de RX 6750 XT zich bijzonder wendbaar op. 

AMD updatetet de achterstand niet weg

Onder zwaardere grafische druk harden wel enkele nadelen uit. Ondanks de 5 tot 10 procent betere prestaties (tegenover de voorgaande RX 6700 XT) kan ook deze revisie maar moeizaam overweg met raytracing. Dezelfde veertig ray-acceleratoren komen ook hier maar zelden goed uit de voeten.

In Far Cry 6 kan het activeren van DirectX-raytracing — zowel reflecties als schaduwen — de framerate gemakkelijk door drieën klieven; in de Port Royal-benchmark heeft de gpu moeite om überhaupt 30 frames per seconde te behalen. Dat voelt inmiddels toch enigszins achterhaald, zeker wanneer Nvidia zo bombastisch inzet op de nieuwe technologie.

©GMRimport

Met AMD's revisie groeit vooral een stukje absolute rekenkracht. Het versnelde videogeheugen maakt het mogelijk om net dat beetje meer texturen en frames te verwerken, maar laat AMD's achterstand in raytracing ongeroerd. Dat blijft jammer genoeg AMD's achilleshiel in de huidige videokaartoorlog.

Voor wie veel om realistisch lichtinval geeft, kan de achterstand veelzeggend zijn in de prijs-prestatieverhouding. Bij concurrent Nvidia kun je voor dezelfde tarieven immers iets afnemen wat aanzienlijk beter met raytracingtechnologie omgaat, ongeacht beoogde resolutie. Een gemiddelde RTX 3060 kan deze RX 6750 XT nog wel aftroeven, maar de kaart is — zeker met wat raytracing — niet opgewassen tegen een RTX 3070. 

Alsnog een krachtpatser

Toch moet gezegd worden dat de RX 6750 XT in dit jasje prima presteert. Wie niet veel geeft om raytracing, kan aardig wat bereiken op zowel 1440p- als 4k-resoluties. En zoals AMD recentelijk betaamt, doet het dat aardig efficiënt. Lees: koeler en minder hongerig voor stroom dan de concurrent nu doet.

Gedurende flinke gamesessies trekt de videokaart gemiddeld niet vaak meer dan 200 watt, met temperaturen die gemiddeld rond de 53 graden blijven hangen. In een tijdperk van opgepompte wattages en alsmaar heter oplopende chips, mag een dergelijk rendement geprezen worden. In rust stagneert de gpu op circa 48 graden, met een verbruik van rond de 33 watt. Alleszins blijft het rendement goed te overzien, zeker gezien onze testomgeving aardig benauwd oploopt deze zomer.

©GMRimport

Warme computerkamers of niet: de RX 6750 XT laat zich in deze opstelling makkelijk tot 2.800 MHz (en hoger) klokken. Het videogeheugen heeft, waarschijnlijk mede door de revisie, aanzienlijk minder speling, maar er is het een en ander mogelijk. Ook met een flink aangescherpte kloksnelheid duurt het opvallend lang voordat de gpu temperaturen boven de 65 graden aantikt. Al met al onderstreept dat Asus’ efficiëntie in koeling des te meer. 

Gepriegel met achterhaalde software?

Wie de prestaties nog verder op wil pompen of de kaart verder naar diens hand te zetten, mag wat Asus betreft uitwijken naar twee stuks software. Voor het gemakkelijk opkrikken van frequenties en voltages berust Asus nog altijd op het mild verouderde GPU Tweak 2, terwijl het aansturen van de huiseigen Aura-verlichting het best verloopt via Armoury Crate. Over beide suites is het een en ander te zeggen, maar vooral de rommeligheid in beide begint zo langzamerhand dwars te zitten.

Overklokkers hebben vandaag de dag genoeg programma’s om zich op te beroepen — en GPU Tweak 2 wérkt — maar echt heel overzichtelijk komt het allemaal niet over. Beide programma’s verwijzen over en weer naar ándere programma’s, met meer dan eens de nasmaak van bloatware als gevolg. Dat Asus je ook een proefversie van Norton Security of obscure gamedeals probeert aan te smeren wanneer je toevallig de argb-regenboogbalk aan wilt passen, siert het bedrijf niet. 

©GMRimport

Des te fijner is AMD’s eigen Adrenalin-software, van waaruit ook alsmaar meer mogelijk wordt met Radeon-hardware. In de grafische drivers zitten tegenwoordig meer fraaie hardwaremonitoren gebakken, alsmede een overzichtelijke tweakomgeving en allerlei handig gereedschap voor de gemiddelde pc-gamer. Zeker tegenover Nvidia’s rechttoe-rechtaan GeForce Experience laat AMD zien hoe je software voor hardware vriendelijker op kunt stellen naar de consument. Adrenalin is riant in functies, maar dringt zichzelf geenszins op — laat staan louche partnerintegraties.

En toch: wie wil experimenteren met de argb-verlichting rondom een ROG Strix-videokaart, moet (aanvankelijk) alsnog aankloppen bij de Armoury Crate en de bijbehorende Aura Creator-omgeving. Ook daar is het een en ander op papier mogelijk, maar de software is nog niet bepaald de bakermat van functionaliteit en stabiliteit die Asus al jaren belooft. Om iets complexers in te stellen dan de doorsnee regenboogverlichting, moet men eerst door een klungelige interface bijten. Dat had anno 2022 onderhand wel iets netter afgewerkt mogen worden. 

Goed
Conclusie

De Radeon RX 6750 XT vormt een opmerkelijk nieuw middenmodel voor AMD en diens partnerfabrikanten. De efficiënte gpu kan op zowel 1440p- als 4k-resoluties aardig wat graphics uitspuwen, maar loopt nog altijd flink achter qua raytracing. Zeker gezien de vraagtarieven al snel over de 600 euro schieten, werpt de RX 6750 XT daarmee lang niet de makkelijkste prijsoverweging op.

Plus- en minpunten
  • 1440p-kaart met veel mogelijkheden in 4k-resoluties, bijzonder efficiënt in rendement, Adrenalin-software wijst GeForce Experience de les, Asus’ chassis biedt koelte zonder lawaai
  • Geüpdatete gpu’s blijven achterhaald in raytracing, fikse vraagprijzen voor een op 1440p gerichte videokaart

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline
Nieuws

Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline

De game wordt in februari 2025 ook uit de verkoop gehaald

De servers van Dungeons and Dragons: Dark Alliance gaan in februari 2025 voorgoed offline en de game wordt uit de verkoop gehaald.

Dat werd via Steam aangekondigd. "We sluiten de Dark Alliance-servers op 24 februari 2025. Vanaf die dag kan de game niet meer gekocht worden. De singleplayermodus van de game en alle dlc kan nog wel offline gespeeld worden door iedereen die het heeft gekocht.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een in 2021 op pc en consoles verschenen actie-rpg. De game speelt zich af in het universum van Dungeons and Dragons en biedt spelers de keuze uit vier speelbare helden. De game kan nu nog volledig in online co-op worden doorlopen, maar die optie verdwijnt volgend jaar dus.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een spirituele opvolger van Baldur's Gate: Dark Alliance, dat in 2001 voor PlayStation 2 en Xbox verscheen. Dark Alliance werd vervolgens overgezet naar GameCube en Game Boy Advance.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!