ROG Ally verschijnt 11 mei, kost 'minder dan 1000 dollar'
Nieuws

ROG Ally verschijnt 11 mei, kost 'minder dan 1000 dollar'

Meer details gedeeld

Asus heeft meer details uit de doeken gedaan over de ROG Ally-handheld, die aanstaande 11 mei wereldwijd verschijnt.

De ROG Ally werd uitvoerig getoond en besproken in perspresentaties die ook Gamer.nl bijwoonde. Voor de handheld kenmerkte het online evenement de eerste grote onthulling rondom releasedetails en verdere specificaties sinds de handheld op 1 april jongstleden aangekondigd werd. Niet veel later verzekerde Asus wel dat de aankondiging absoluut geen grap betrof en dat de wereldwijde beschikbaarheid “eerder dan verwacht” zou volgen; nu blijkt die datum op 11 mei aanstaande te vallen.

Definitieve prijsindicaties bleven vooralsnog uit, maar na enig aandringen verzekerde Asus-woordvoerder Ivan Besskyi wel dat de ROG Ally “gegarandeerd, met tweehonderd procent zekerheid, minder dan duizend dollar” zal kosten. Die claim betreft hoogstwaarschijnlijk vooral het instapmodel, gezien de presentatie ook kenbaar maakte dat de ROG Ally opgesplitst zal worden in meerdere edities, op basis van twee verschillende chipsets.

Watch on YouTube

Nieuwe AMD-chipsets en meer specificaties

Ongeacht de precieze chip draait de ROG Ally, zoals beloofd, op AMD-apu’s met een centrale Zen 4-processor en een grafisch RDNA 3-component. De zogenaamde Ryzen Z1 biedt zes centrale rekenkernen, waar de zwaardere Ryzen Z1 Extreme dat opschaalt naar acht kernen. Los van de hoeveelheid processorkernen zijn beide chips nagenoeg identiek, zo verzekerde Asus. Precieze kloksnelheden blijven uit, maar vermoedelijk presteren de Ryzen Z1-apu’s op het niveau van AMD’s soortgelijke reeks chipsets, de zogenaamde ‘Phoenix’-apu’s (Ryzen 7040) op 4nm-procedés.

De chipset in de ROG Ally gaat standaard gepaard met 16 GB aan LPDDR5-geheugen (2 x 8 GB) en een PCIe 4.0-ssd ter opslag, naar de M.2-2230-vorm. Naar al het schijnt telt het laagst geprijsde model 512 GB aan opslagvolume, uit te breiden tot in ieder geval 2 TB. Daarnaast biedt de Ally, net als de directe concurrentie, een microSD-kaartlezer naar UHS-II-standaard, goed voor theoretische transfersnelheden tot 312 MB/s.

Wat koeling betreft, beschikt de ROG Ally over twee afzonderlijke ventilatoren. De koelopstelling werd ontwikkeld om ongeacht positionering functioneel te blijven, maar zou bovendien niet meer dan 20 dB aan volume zouden produceren. Besskyi meent dat de handheld daardoor in essentie fluisterstil is: “Ik kan de [ROG] Ally zelf niet horen tijdens het gamen — de airconditioning op kantoor is luider.”

In tegenstelling tot zwaardere ROG-apparatuur maakt de Asus’ handheld geen gebruik van de huiseigen luxekoeling, waaronder bijvoorbeeld dampkamers of vloeibaar metaal als koelpasta. “De [interne chip] verbruikt hoogstens 35 watt, waardoor koeltechnieken als Liquid Metal Cooling simpelweg niet nodig zullen zijn”, zo stelt Besskyi.

Hoge resoluties en refresh rates; maar geen oled

Bovenop alle interne hardware ligt het beloofde 7 inch grote lcd-touchscherm, met een 1080p-resolutie en 120 hertz-beeldverversing, inclusief ondersteuning voor AMD FreeSync. Het display blijkt daarbovenop een piekhelderheid van 500 nits, een doorsnee contrastratio van 1000:1 en een sRGB-dekking van zeker 100 procent te bieden. Ook liet Asus weten dat het scherm met een responstijd van 7 milliseconde komt, hoogstwaarschijnlijk berekend vanuit de kleinste gray-to-gray-overgangen (GtG).

Op de vraag waarom de ROG Ally in plaats van het lcd-paneel niet direct een oled verkoos, kon Besskyi kort antwoorden: “We hebben geen 7 inch groot oledpaneel met de 120 hertz beeldverversing die we voor ogen hadden.”

Om het beeld eventueel uit te versterken biedt Asus meerdere accessoires aan. Het ROG Gaming Charger Dock kan als Nintendo Switch-achtig thuisstation gebruikt worden, met video-uitvoer over hdmi 2.0. Het dockingstation komt standaard met een usb-c-aansluiting van 2 meter. Optioneel is de ROG Ally bovendien ook compatibel met de laatste versies van de ROG XG Mobile. De externe gpu-module biedt naast meer I/O-mogelijkheden ook meer gpu-kracht, met mobiele chips tot Nvidia's RTX 4090, op maximaal 330 watt.

Verdere afwerking, luxes en robuustheid

Ter versteviging wordt het display beschermd met een Gorilla Glass Victus-laag van Corning, welke op diens beurt weer voorzien is van een DX-coating. Deze speciale afwerking van Corning — doorgaans vaker te zien op smartphone-cameralenzen en wearables — helpt lichtreflectie op het oppervlak verminderen, waardoor de handheld beter zichtbaar moet blijven in (direct) daglicht. Voor een betere handgreep is het chassis voorzien van geëtste lijnen.

Aan de flanken van het scherm prijken twee van Asus’ zogeheten Smart AMP-luidsprekers. Het precieze wattage van de speakers wilde Asus niet vrijgeven; wel zou de stereo-installatie ondersteuning bieden voor in ieder geval de spatiale upscaling van Dolby Atmos. Met behulp van Bluetooth, een 3,5 mm combo-jack of usb-c-apparatuur is de handheld ook te gebruiken met allerhande alternatieve headsets en audioapparatuur.

In totaal moet de ROG Ally circa 608 gram wegen. Het oorspronkelijke prototype was à 680 gram een tik zwaarder, maar door 0,1 millimeter van de koelvinnen te schaven en het chassis nauwkeurig uit te hollen, werd uiteindelijk 72 gram bespaard. Asus meent dat de robuustheid van de handheld daarmee niet in het geding is gekomen; vrijwel elke knop moet gegarandeerd 10 miljoen aanslagen meegaan. De analoge pookjes, klaarblijkelijk toch niet gebouwd op het magnetische hall-effect, garanderen in ieder geval 20 miljoen volledige rotaties. 

Naast gebruikscomfort is de ROG Ally ook voorzien van rgb-accenten rondom de pookjes en achterop de behuizing. Via een unieke 'SE'-uitgave van de Armoury Crate-software is het mogelijk de Aura Sync-verlichting een persoonlijk tintje te geven. 

Asus hoopt de ROG Ally op 11 mei officieel beschikbaar te stellen, gepaard met een lanceringsevenement vanuit Londen vanaf 16:00 uur, Nederlandse tijd. Het evenement wordt live uitgezonden via onder meer de officiële ROG-website.

In de aanloop naar die datum moeten de officiële en lokale adviesprijzen nog bekendgemaakt worden, alsmede de specifieke afstellingen van de verschillende versies. In tegenstelling tot eerdere geruchten lijkt Asus vooralsnog alleen een witte editie van de ROG Ally voor ogen te hebben.

Om de Windows-grondlegging van het systeem extra te benadrukken, levert Asus de ROG Ally-handhelds tevens standaard met drie maanden Xbox Game Pass Ultimate.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!