ROG Ally verschijnt 11 mei, kost 'minder dan 1000 dollar'
Nieuws

ROG Ally verschijnt 11 mei, kost 'minder dan 1000 dollar'

Meer details gedeeld

Asus heeft meer details uit de doeken gedaan over de ROG Ally-handheld, die aanstaande 11 mei wereldwijd verschijnt.

De ROG Ally werd uitvoerig getoond en besproken in perspresentaties die ook Gamer.nl bijwoonde. Voor de handheld kenmerkte het online evenement de eerste grote onthulling rondom releasedetails en verdere specificaties sinds de handheld op 1 april jongstleden aangekondigd werd. Niet veel later verzekerde Asus wel dat de aankondiging absoluut geen grap betrof en dat de wereldwijde beschikbaarheid “eerder dan verwacht” zou volgen; nu blijkt die datum op 11 mei aanstaande te vallen.

Definitieve prijsindicaties bleven vooralsnog uit, maar na enig aandringen verzekerde Asus-woordvoerder Ivan Besskyi wel dat de ROG Ally “gegarandeerd, met tweehonderd procent zekerheid, minder dan duizend dollar” zal kosten. Die claim betreft hoogstwaarschijnlijk vooral het instapmodel, gezien de presentatie ook kenbaar maakte dat de ROG Ally opgesplitst zal worden in meerdere edities, op basis van twee verschillende chipsets.

Watch on YouTube

Nieuwe AMD-chipsets en meer specificaties

Ongeacht de precieze chip draait de ROG Ally, zoals beloofd, op AMD-apu’s met een centrale Zen 4-processor en een grafisch RDNA 3-component. De zogenaamde Ryzen Z1 biedt zes centrale rekenkernen, waar de zwaardere Ryzen Z1 Extreme dat opschaalt naar acht kernen. Los van de hoeveelheid processorkernen zijn beide chips nagenoeg identiek, zo verzekerde Asus. Precieze kloksnelheden blijven uit, maar vermoedelijk presteren de Ryzen Z1-apu’s op het niveau van AMD’s soortgelijke reeks chipsets, de zogenaamde ‘Phoenix’-apu’s (Ryzen 7040) op 4nm-procedés.

De chipset in de ROG Ally gaat standaard gepaard met 16 GB aan LPDDR5-geheugen (2 x 8 GB) en een PCIe 4.0-ssd ter opslag, naar de M.2-2230-vorm. Naar al het schijnt telt het laagst geprijsde model 512 GB aan opslagvolume, uit te breiden tot in ieder geval 2 TB. Daarnaast biedt de Ally, net als de directe concurrentie, een microSD-kaartlezer naar UHS-II-standaard, goed voor theoretische transfersnelheden tot 312 MB/s.

Wat koeling betreft, beschikt de ROG Ally over twee afzonderlijke ventilatoren. De koelopstelling werd ontwikkeld om ongeacht positionering functioneel te blijven, maar zou bovendien niet meer dan 20 dB aan volume zouden produceren. Besskyi meent dat de handheld daardoor in essentie fluisterstil is: “Ik kan de [ROG] Ally zelf niet horen tijdens het gamen — de airconditioning op kantoor is luider.”

In tegenstelling tot zwaardere ROG-apparatuur maakt de Asus’ handheld geen gebruik van de huiseigen luxekoeling, waaronder bijvoorbeeld dampkamers of vloeibaar metaal als koelpasta. “De [interne chip] verbruikt hoogstens 35 watt, waardoor koeltechnieken als Liquid Metal Cooling simpelweg niet nodig zullen zijn”, zo stelt Besskyi.

Hoge resoluties en refresh rates; maar geen oled

Bovenop alle interne hardware ligt het beloofde 7 inch grote lcd-touchscherm, met een 1080p-resolutie en 120 hertz-beeldverversing, inclusief ondersteuning voor AMD FreeSync. Het display blijkt daarbovenop een piekhelderheid van 500 nits, een doorsnee contrastratio van 1000:1 en een sRGB-dekking van zeker 100 procent te bieden. Ook liet Asus weten dat het scherm met een responstijd van 7 milliseconde komt, hoogstwaarschijnlijk berekend vanuit de kleinste gray-to-gray-overgangen (GtG).

Op de vraag waarom de ROG Ally in plaats van het lcd-paneel niet direct een oled verkoos, kon Besskyi kort antwoorden: “We hebben geen 7 inch groot oledpaneel met de 120 hertz beeldverversing die we voor ogen hadden.”

Om het beeld eventueel uit te versterken biedt Asus meerdere accessoires aan. Het ROG Gaming Charger Dock kan als Nintendo Switch-achtig thuisstation gebruikt worden, met video-uitvoer over hdmi 2.0. Het dockingstation komt standaard met een usb-c-aansluiting van 2 meter. Optioneel is de ROG Ally bovendien ook compatibel met de laatste versies van de ROG XG Mobile. De externe gpu-module biedt naast meer I/O-mogelijkheden ook meer gpu-kracht, met mobiele chips tot Nvidia's RTX 4090, op maximaal 330 watt.

Verdere afwerking, luxes en robuustheid

Ter versteviging wordt het display beschermd met een Gorilla Glass Victus-laag van Corning, welke op diens beurt weer voorzien is van een DX-coating. Deze speciale afwerking van Corning — doorgaans vaker te zien op smartphone-cameralenzen en wearables — helpt lichtreflectie op het oppervlak verminderen, waardoor de handheld beter zichtbaar moet blijven in (direct) daglicht. Voor een betere handgreep is het chassis voorzien van geëtste lijnen.

Aan de flanken van het scherm prijken twee van Asus’ zogeheten Smart AMP-luidsprekers. Het precieze wattage van de speakers wilde Asus niet vrijgeven; wel zou de stereo-installatie ondersteuning bieden voor in ieder geval de spatiale upscaling van Dolby Atmos. Met behulp van Bluetooth, een 3,5 mm combo-jack of usb-c-apparatuur is de handheld ook te gebruiken met allerhande alternatieve headsets en audioapparatuur.

In totaal moet de ROG Ally circa 608 gram wegen. Het oorspronkelijke prototype was à 680 gram een tik zwaarder, maar door 0,1 millimeter van de koelvinnen te schaven en het chassis nauwkeurig uit te hollen, werd uiteindelijk 72 gram bespaard. Asus meent dat de robuustheid van de handheld daarmee niet in het geding is gekomen; vrijwel elke knop moet gegarandeerd 10 miljoen aanslagen meegaan. De analoge pookjes, klaarblijkelijk toch niet gebouwd op het magnetische hall-effect, garanderen in ieder geval 20 miljoen volledige rotaties. 

Naast gebruikscomfort is de ROG Ally ook voorzien van rgb-accenten rondom de pookjes en achterop de behuizing. Via een unieke 'SE'-uitgave van de Armoury Crate-software is het mogelijk de Aura Sync-verlichting een persoonlijk tintje te geven. 

Asus hoopt de ROG Ally op 11 mei officieel beschikbaar te stellen, gepaard met een lanceringsevenement vanuit Londen vanaf 16:00 uur, Nederlandse tijd. Het evenement wordt live uitgezonden via onder meer de officiële ROG-website.

In de aanloop naar die datum moeten de officiële en lokale adviesprijzen nog bekendgemaakt worden, alsmede de specifieke afstellingen van de verschillende versies. In tegenstelling tot eerdere geruchten lijkt Asus vooralsnog alleen een witte editie van de ROG Ally voor ogen te hebben.

Om de Windows-grondlegging van het systeem extra te benadrukken, levert Asus de ROG Ally-handhelds tevens standaard met drie maanden Xbox Game Pass Ultimate.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!