Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset
Reviews

Review: Austrian Audio PG16 Pro-gameheadset

De PG16 Pro Gaming Headset is het eerste uitstapje van Austrian Audio op het gebied van gameaudio. Het bedrijf kent zijn oorsprong in de studioapparatuur. Austrian Audio is opgericht door technici en ontwerpers van audiogigant AKG nadat AKG besloot een samenwerking aan te gaan met Samsung en daarmee zijn productielijn te verplaatsen.

Austrian Audio PG16 Pro:                                           €139,-

Verbinding:                                                                       Miniack

Compatibiliteit:                                                               Ieder

RGB features:                                                                   Nee

De gebundelde krachten van deze oud-technici van AKG hebben onder andere geresulteerd in een herziene versie van de legendarische AKG C12-microfoon, de Austrian Audio OC818, en een aantal studiohoofdtelefoons met vernieuwende driver-technologie. De PG16 borduurt voort op de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio, maar is dankzij zijn microfoontje en klankeigenschappen volgens Austrian Audio uitstekend geschikt voor gamers.

Bouwkwaliteit

Omdat deze gameheadset is gebouwd door een pro-audio bedrijf, verschilt hij in gebruikservaring ietwat van de gemiddelde gameheadset. Er is geen ledverlichting, draadloze verbinding of uitgebreid softwarepakket. De PG16 Pro is zeer direct en eenvoudig: je sluit hem aan middels een minijackverbinding en je vindt geen enkele knop op de oorschelpen. Desalniettemin kost de headset 139 euro.

Dat prijspunt zie en voel je echter direct terug zodra je de PG16 in je handen houdt: de headset is ongelofelijk licht, maar zeer stevig. Grote delen van de constructie zijn gemaakt van metaal, waaronder de scharnieren aan de buitenkant van de hard plastic oorschelpen en de verstevigingen in de hoofdband. De oorschelpen zijn draai- en kantelbaar en de headset is ook nog volledig op te vouwen.

©GMRimport

De hoofdband is voorzien van een kussen van memory foam bedekt met een zeer zachte, synthetische leervariant. Ook de oorschelpen beschikken over kussens van memory foam en dezelfde, zachte bekleding. De kussens zijn daarnaast uitzonderlijk dik en dat maakt dat er heel veel ruimte tussen de drivers en je oren zit. Het draagcomfort van deze headset is dan ook uitzonderlijk; de PG16 kan zich moeiteloos meten met bijvoorbeeld het draagcomfort van de SteelSeries en is dankzij zijn lichte gewicht zelfs voor een nog langere periode comfortabel.

Er wordt een eenvoudige, stoffen draagtas meegeleverd waar de headset inpast als je hem opvouwt. Het enige kleine minpunt in de bouwkwaliteit van deze headset zijn de scharnieren die ervoor zorgen dat de oorschelpen in kunnen klappen richting de hoofdband. Deze zijn namelijk grotendeels van plastic.

High Excursion Drivers en de microfoon

We stipten al even de vernieuwende drivertechnologie aan die in de studiohoofdtelefoons van Austrian Audio te vinden is. Dezelfde technologie, High Excursion Technology, zit ook in de drivers van de PG16. De magneet in deze drivers is zo vormgegeven dat deze zorgt voor een soepelere luchtverplaatsing, wat resulteert in een betere weergave van pieken en harde signalen. Daarnaast is het membraan in dit ontwerp dankzij zijn lichtheid ook nog eenvoudiger te stemmen, wat resulteert in een neutralere spectrale weergave en minder vervorming. Omdat alles in de constructie van de driver zo licht is, heeft de PG16 daarnaast een zeer lage impedantie van 25 Ohm.

Dat heeft in de praktijk een aantal voordelen. Het feit dat de headset goed omgaat met harde signalen, betekent dat hij dynamische informatie een stuk beter kan weergeven dan de gemiddelde gameheadset: hard en zacht hebben een grotere bandbreedte en het gevoel van impact is dus groter. De lage impedantie zorgt er daarnaast voor dat je met weinig versterking veel volume kunt generen. Dat maakt de PG16 prima geschikt voor gebruik met een controller.

De microfoon op de PG16 is zoals je mag verwachten van de ontwikkelaar van uitstekende kwaliteit. Hij klinkt behoorlijk fris en een stuk minder geknepen dan de gemiddelde gameheadsetmicrofoon. S- en t-klanken komen wel behoorlijk naar voren, dus het is zaak de microfoon iets verder van je mond te positioneren.

©GMRimport

De klank

Bij het luisteren naar muziek valt dit dynamische bereik direct op: elektronische muziek klinkt puntig en direct. Ook valt het stereobeeld positief op: de lokalisatie is echt ongelofelijk precies en je kunt uitzonderlijk veel breedte en diepte waarnemen. De PG16 klinkt daarnaast ongelofelijk open en transparant. Het helpt hierbij dat de oorschelpen zo ruim zijn opgezet, want zo wordt het gevoel van ruimte in de klank benadrukt. De enige kanttekening die te plaatsen valt bij de headset, is dat de hoge frequenties bij sommige genres wat overdreven naar voren komen. Voornamelijk bij moderne hiphop zorgt dit soms voor een ietwat onnatuurlijke balans.

Tijdens het gamen is die nadruk op de hogere frequenties geen probleem. Het zorgt juist voor een flinke dosis snelheid in de klank en legt bij shooters een aangename nadruk op de actie. Het stereobeeld valt ook tijdens het spelen positief op: de lokalisatie is echt uitzonderlijk goed. Een bijkomend voordeel is dat de PG16 zeer veel geluid van buitenaf blokkeert. Samen met het overtuigende, brede stereobeeld zorgt dit voor een groot gevoel van immersie.

Concluderend

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Dat maakt hem echter niet direct geschikt voor iedere gamer. Houd je namelijk van wat meer gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting, dan is deze PG16 niets voor jou. Ben je echter op zoek naar een simpele, maar ongelofelijk goed klinkende hoofdtelefoon zonder extra gimmicks, dan is de PG16 Pro Gaming Headsets precies wat je zoekt.

Uitstekend
Conclusie

Dat de Austrian Audio PG16 Pro Gaming Headset een extreem goede hoofdtelefoon is, staat buiten kijf. De PG16 Pro klinkt niet alleen ongelofelijk goed, ook het draagcomfort en de bouwkwaliteit zijn dik in orde. Mensen die meer van gimmicks, knoppen op de schelpen en led-verlichting houden kunnen de headset misschien beter laten liggen.

Plus- en minpunten
  • Comfort, lokalisatie, dynamisch precieze klank
  • Geen besturing op de oorschelpen van de headset

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error