Radeon RX 6400 nu ook los te verkrijgen
Nieuws

Radeon RX 6400 nu ook los te verkrijgen

Zonder bombarie is de Radeon RX 6400 nu ook gelanceerd voor consumenten. De budgetkaart is sinds vandaag via meerdere partnerfabrikanten te verkrijgen.

De Radeon RX 6400 werd kortstondig aangekondigd gedurende AMD's CES 2022-presentatie. Op 22 januari lanceerde het budgetaanbod in de RDNA 2-generatie officieel, zij het wel exclusief voor AMD's systeempartners. 

AMD's nieuwe budgetkaart werd wel verwacht voor het consumentenbestand, al voorspelde geroezemoes een latere komst. De RX 6400 zou volgens ingewijden gelijktijdig lanceren met drie RX 6000-refreshes, op 10 mei aanstaande. Vandaag bleek die lancering onverwachts naar voren te zijn verschoven.

©GMRimport

Inmiddels hebben onder meer XFX, Gigabyte, MSI en ASRock al minimaal één variant van de RX 6400 uit de doeken gedaan, met 20 april als officiele verschijningsdatum en een richtprijs à 159,99 dollar (vanuit AMD). In de Benelux lijken de kaarten nog niet overal te verkrijgen, waardoor ook een indicatie van de lokale vraagprijs nog even uitblijft.

De Radeon RX 6400 vormt de laagdrempeligste instap op RDNA 2-graphics. Met twaalf rekeneenheden (in totaal 768 rekenkernen) en slechts 4 GB aan omstreden videogeheugen is de kaart veruit de zwakste AMD-kaart van nu. Wel stapt de kaart van TSMC's 7 nm procedé over op een efficiëntere node van 6 nm (TSMC N6).

De lagere drempel en hogere efficiëntie stellen partnerfabrikanten wel in staat op de RX 6400 in nieuwe vormen te persen. Zo is Gigabyte's RX 6400 'Low Profile' een stuk minder diep dan de traditionele videokaart, terwijl XFX' Swift 105-variant af wist te slanken tot slechts een dikte van slechts één PCI-slot. MSI bakte de RX 6400 in hun Aero ITX-vorm, bedoeld voor ultracompacte zelfbouwcomputers. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie
Nieuws

Derde deel Final Fantasy 7 Remake nu volledig in productie

Het luchtschip zal een belangrijk onderdeel worden van de game

De plot van het slotstuk van de Final Fantasy 7-remaketrilogie is af en de productie van de game is inmiddels volledig op gang.

Dat hebben regisseur Naoki Hamaguchi en producent Yoshinori Kitasu gemeld op G-Con 2024 afgelopen weekend (via VGC). Veel meer details gaven ze niet, maar duidelijk is nu dus dat de plot helemaal af is en de productie nu op volle toeren draait.

Wel werd gemeld dat in de derde game de Highwind - een luchtschip - zal voorkomen waarmee de spelwereld verkend kan worden. De makers hebben laten weten niet 'vals te spelen' en dat het de bedoeling is dat spelers geheel vrij worden gelaten bij het gebruik van dit schip.

Het is op dit moment nog niet bekend wanneer de derde Final Fantasy 7 Remake-game moet verschijnen - er is nog niets getoond van het spel. Wel overweegt Square Enix om de game op Unreal Engine 5 in plaats van Unreal Engine 4 te laten lopen. Eerder dit jaar meldde het bedrijf ook dat men hoop dat de ontwikkeling van de game ongeveer drie jaar vergt.

Final Fantasy 7 Rebirth verscheen begin dit jaar voor PlayStation 5. Erik Nusselder deelde een 9 uit: "De roadtrip van Final Fantasy 7 Rebirth is betoverend en geweldig geschreven, slingerend tussen emotionele en absurde momenten. De gevechten blijven geweldig en de soundtrack is overweldigend, maar het zijn vooral de charmante omgevingen en personages die van Rebirth een triomf maken. Elke locatie die je aandoet, voelt als een kleine vakantie met je beste vrienden."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games
Nieuws

PlayStation 5 Pro-eigenaren klagen over prestatieproblemen van sommige games

Grafische oneffenheden zoals 'shimmering' gooien roet in het eten

PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben kritiek geuit op nieuwe grafische problemen die in sommige games opduiken.

Zo is er in bepaalde games zogeheten 'shimmering' te zien: een soort witte stipjes of ruis in de omgeving van een game. Het lijkt daarbij veroorzaakt te worden door ‘PlayStation Spectral Super Resolution’ (oftewel PSSR), de automatische upscalingtechnologie die niet aan- of uitgezet kan worden op PS5.

De 'shimmering' is al in diverse games gespot, zoals Call of Duty: Black Ops 6. Daarbij lijkt de remake van Silent Hill 2 tot dusver het vaakst dit grafische probleem weer te geven. Het is niet duidelijk hoe dit precies op te lossen is, al lijkt een nieuwe update voor games die hier onder lijden een mogelijkheid. Daarnaast is het mogelijk dat PSSR na verloop van tijd wordt verbeterd, aangezien het een technologie is die wordt aangedreven door artificiële intelligentie.

Een andere game die bekritiseerd wordt vanwege de PS5 Pro-prestaties is Star Wars Jedi: Survivor. De resolutie zou zo nu en dan zelfs lager dan op de reguliere PS5 zijn en er zouden diverse andere grafische oneffenheden de kop op duiken. Digital Foundry heeft de PS5 Pro-patch van de game dan ook bekritiseerd in een video.

Sommige PlayStation 5 Pro-eigenaren hebben op internet hun onvrede over de situatie geuit. Zij stellen dat het onacceptabel is dat sommige games slechter draaien op een PlayStation 5 Pro dan op een reguliere PS5, of dat er bepaalde grafische oneffenheden uit de PS5-versie worden opgelost, maar dat er nieuwe problemen worden geïntroduceerd. Sony of de ontwikkelaars van de third-party games hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!