PUBG-bedenker onthult Prologue: Go Wayback en brengt techdemo uit
Nieuws

PUBG-bedenker onthult Prologue: Go Wayback en brengt techdemo uit

Test nieuwe openwereldtechnologie uit

PlayerUnkown Productions, de in Amsterdam gevestigde studio van PUBG: Battlegrounds-bedenker Brendan Greene, heeft zijn nieuwe game Prologue: Go Wayback aangekondigd. Ook heeft hij een gratis speelbare techdemo uitgebracht via Steam.

In 2021 werd al aangekondigd dat Greene een nieuwe studio had opgericht in Amsterdam, waar PUBG-uitgever Krafton een minderheidsbelang van bezit. Nu zijn de eerste projecten van de studio onthuld.

Zo ligt er een plan klaar voor meerdere projecten die aan elkaar gerelateerd lijken te zijn, te beginnen met Prologue: Go Wayback. Het gaat om een singleplayer openwereldgame met 'emergent' gameplay binnen het survivalgenre, waarin spelers van punt A naar B moeten zien te geraken.

Uniek aan het spel is dat machine learning wordt gebruikt om in een oogwenk elke speelsessie een nieuwe map te creëren. Daardoor kunnen er miljoenen - of zelfs miljarden - verschillende grootschalige maps gecreëerd worden met random weerselementen. Prologue: Go Wayback krijgt meerdere speeltests en moet in het tweede kwartaal van 2025 uitkomen op Steam.

Wel is nu al Preface: Undiscovered World uitgebracht op Steam. Het gaat om een techdemo die draait op de door Greene gemaakte engine Melba, waarin spelers een vroege blik krijgen op de openwereldtechnologie van de ontwikkelaar. Spelers kunnen hierin een spelwereld vergelijkbaar met de grootte van de aarde in real-time verkennen. Hoewel deze digitale planeet op dit moment volgens Greene nog "vrij leeg" is, zal elk persoon die de wereld bezoekt bijdragen aan de ontwikkeling ervan.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat er de komende jaren, na Prologue en techdemo Preface, nog een aantal games en technische demo's uitkomen die andere technische facetten verder uitwerken. Dit moet uiteindelijk uitmonden in het ambitieuze spel Project Artemis, dat alle opgedane ervaring en technologie uit de voorgaande projecten zal combineren.

Greene benadrukt dat zijn plannen ambitieus zijn en verwacht dan ook vele uitdagingen voor zijn studio. Hij hoopt dan ook dat mensen aan de slag gaan met de techdemo en hun feedback geven, bijvoorbeeld via de officiële Discord.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation-studio's delen hun medeleven over Los Angeles-branden
Nieuws

PlayStation-studio's delen hun medeleven over Los Angeles-branden

Santa Monica Studio, Naughty Dog en Insomniac Games

Meerdere in de Verenigde Staten gesitueerde PlayStation-ontwikkelstudio's hebben op social media hun medeleven geuit over de aanhoudende branden in Los Angeles.

Het gaat daarbij in ieder geval om Santa Monica Studio, Naughty Dog en Insomniac Games. Alle drie de studio's zijn gesitueerd in Californië, de staat waarin Los Angeles ligt, en de eerste twee studio's hebben zelfs vestigingen in de stad.

"We zijn enorm getreurd om zo'n groot deel van onze lokale gemeenschap geroerd te zijn, waaronder veel van onze eigen teamleden, partners en vrienden", aldus God of War-ontwikkelaar Santa Monica Studio. Vervolgens bedankt de ontwikkelaar de eerstehulpverleners. "We weten dat de weg naar het herbouwen lang zal zijn, maar er is geen plek die ons trotser maakt om thuis te kunnen noemen." Het bericht, samen met de soortgelijke statements van The Last of Us-ontwikkelaar Naughty Dog en Spider-Man-studio Insomniac, valt hieronder te lezen.

Gisteren kondigde Sony al aan 5 miljoen dollar te doneren voor hulp bij de branden die in Los Angeles woeden. Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X
View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Early access-versie Hyper Light Breaker nu verkrijgbaar
Nieuws

Early access-versie Hyper Light Breaker nu verkrijgbaar

Mensen die het spel kopen ontvangen ook Hyper Light Drifter

Mensen kunnen nu de early access-versie van Hyper Light Breaker aanschaffen.

De game is sinds gistermiddag voor 26,09 euro te koop via Steam. Daar ontvangt men ook het eerste deel in de reeks, Hyper Light Drifter, bij.

Gedurende de early access-periode kunnen spelers regelmatig nieuwe content - waaronder bestuurbare personages en nieuwe verhaalelementen - verwachten. Gedurende de komende weken moet er een roadmap worden g epubliceerd.

Hyper Light Breaker speelt zich af in een nieuwe wereld genaamd Overgrowth, maar het grootste verschil ten opzichte van de eerste game is dat de 2D-gameplay wordt vervangen voor drie dimensies. Spelers moeten in de roguelite de Abyss King zien te verslaan. Ook heeft de game een hubgebied genaamd The Settlement die spelers tussendoor kunnen bezoeken.

Consoleversies voor de game zijn vooralsnog niet aangekondigd. Hyper Light Drifter kwam na de pc-release uiteindelijk wel naar consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!