PUBG-bedenker onthult Prologue: Go Wayback en brengt techdemo uit
Test nieuwe openwereldtechnologie uit
PlayerUnkown Productions, de in Amsterdam gevestigde studio van PUBG: Battlegrounds-bedenker Brendan Greene, heeft zijn nieuwe game Prologue: Go Wayback aangekondigd. Ook heeft hij een gratis speelbare techdemo uitgebracht via Steam.
In 2021 werd al aangekondigd dat Greene een nieuwe studio had opgericht in Amsterdam, waar PUBG-uitgever Krafton een minderheidsbelang van bezit. Nu zijn de eerste projecten van de studio onthuld.
Zo ligt er een plan klaar voor meerdere projecten die aan elkaar gerelateerd lijken te zijn, te beginnen met Prologue: Go Wayback. Het gaat om een singleplayer openwereldgame met 'emergent' gameplay binnen het survivalgenre, waarin spelers van punt A naar B moeten zien te geraken.
Uniek aan het spel is dat machine learning wordt gebruikt om in een oogwenk elke speelsessie een nieuwe map te creëren. Daardoor kunnen er miljoenen - of zelfs miljarden - verschillende grootschalige maps gecreëerd worden met random weerselementen. Prologue: Go Wayback krijgt meerdere speeltests en moet in het tweede kwartaal van 2025 uitkomen op Steam.
Wel is nu al Preface: Undiscovered World uitgebracht op Steam. Het gaat om een techdemo die draait op de door Greene gemaakte engine Melba, waarin spelers een vroege blik krijgen op de openwereldtechnologie van de ontwikkelaar. Spelers kunnen hierin een spelwereld vergelijkbaar met de grootte van de aarde in real-time verkennen. Hoewel deze digitale planeet op dit moment volgens Greene nog "vrij leeg" is, zal elk persoon die de wereld bezoekt bijdragen aan de ontwikkeling ervan.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat er de komende jaren, na Prologue en techdemo Preface, nog een aantal games en technische demo's uitkomen die andere technische facetten verder uitwerken. Dit moet uiteindelijk uitmonden in het ambitieuze spel Project Artemis, dat alle opgedane ervaring en technologie uit de voorgaande projecten zal combineren.
Greene benadrukt dat zijn plannen ambitieus zijn en verwacht dan ook vele uitdagingen voor zijn studio. Hij hoopt dan ook dat mensen aan de slag gaan met de techdemo en hun feedback geven, bijvoorbeeld via de officiële Discord.