PCIe 5.0-connector van 600 watt duikt op
Nieuws

PCIe 5.0-connector van 600 watt duikt op

Meerdere hardware-ingewijden lijken lucht te hebben gekregen van een nieuwe PCIe 5.0-stroomconnector, ook wel als 'H+' gecodeerd door PCI-SIG. href="https://www.igorslab.de/en/up-to-600-watt-power-for-graphics-cards-with-the-new-pcie-5-0-adapter-nvidias-rtx-3090-ti-makes-the-start-exclusive/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Igor's LAB</a> vond schematische afbeeldingen van de kabels, welke verwijzen naar een nieuwe 12-pins-aansluiting en stroomtoevoer tot 600 watt.

Igor Wallossek vermoedt dat de nieuwe connector geïntroduceerd zal worden met de Founder's Edition van de "RTX 3090 Ti/Super", welke Nvidia nog officieel moet onthullen. De nieuwe high-end kaart zou vermoedelijk een vermogen van circa 450 watt trekken, waarvoor twee 8-pins connectoren (elk goed voor 150 watt) niet voldoen. 

Deze zwaarder uitgeruste aansluiting overkomt die obstakels. Op 12 volt en 9,5 ampere per pin kan de connector (in theorie) 662 watt doorvoeren met, al topt de officiële specificatie af op 600 watt. Doordat nog maar één connector voor stroom benodigd is, zouden de printplaten voor gpu's ook weer versimpeld kunnen worden.

Naast de twaalf pinnetjes voor stroomtoevoer is de kabel ook voorzien van vier extra snoertjes. Wat deze dunnere kabeltjes precies voor toegevoegde waarde hebben, is vooralsnog onduidelijk. Een connectorfabrikant die alvast aan de haal ging met de specificaties noemt de vier additionele poortjes "signaalpinnen".

©GMRimport

Volgens Wallossek is de 12-pins-aansluiting voorlopig niet "de heldere, nieuwe standaard" voor videokaarten, maar een huiseigen oplossing vanuit Nvidia, specifiek voor de zwaarste telg gpu's. Wel zouden andere schematische tekeningen verwijzen naar een mogelijkheid om dit soort connectoren uiteindelijk te standaardiseren — mogelijk pas na verdere aanpassingen.

Igor's LAB tipt kabelmodders wel op hogere eisen. Niet alleen is het mogelijk dat deze specifieke connector nooit gestandaardiseerd wordt, de hogere stroomvereisten en bijbehorende vraag naar kwalitatieve metalen maken het ook moeilijker om zelf eigen kabels en connectoren in elkaar te solderen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!