Omstreden RTX 4090-adapters komen van twee fabrikanten
Gamer.nl
Nieuws

Omstreden RTX 4090-adapters komen van twee fabrikanten

Hardware-journalist Igor Wallossek stelt dat Nvidia's defecte 12VHPWR-kabels van twee fabrikanten komen, beide met eigen nuances en defecten.

De nieuwe 12VHPWR-connector (naar de 16-pins PCIe 5.0-standaard) begeeft zich sinds eind oktober in een cyclus van negatief nieuws en ophef. Nvidia's recent verschenen RTX 4090-videokaart wordt standaard geleverd met de nieuwe poort en bijbehorende kabels, maar online doen verhalen de ronde over hoe de connector, dan wel de stroomkabel of de volledige videokaart, oververhit kan raken.

Sindsdien zet Wallossek zichzelf ertoe om het probleem zelfstandig te achterhalen. Eerder concludeerde de Duitse tech-veteraan al dat matig soldeerwerk de kabelconsistentie weinig goed deed; een nieuwe reportage op Igor's Lab stelt nu ook dat niet elke connector van dezelfde makelij komt. 

De connectoren op Nvidia's RTX 4090-kaarten komen van ofwel Astron, ofwel NTK. Beide zijn Taiwanese fabrikanten, die direct met elkaar concurreren. Volgens Wallossek lijken de connectoren van beide partijen veel op elkaar, maar biedt NTK aanzienlijk meer klem dan Astron. Eerder werd al geconstateerd dat een niet voldoende aangedrukte connector sneller oplaait dan eentje met de juiste connectie.

De inconsistentie met PCIe 5.0-kabels lijkt momenteel veel vormen aan te nemen, met aardig wat uiteenlopende oorzaken. Zo kan ook het koelerontwerp van partnerfabrikanten niet voldoende grip bieden en liggen verhitte stroomkabels ook wel eens aan een matige netvoeding of een gevaarlijke verbuiging. Wallossek creëerde onderstaand overzicht als snelle opsomming van zijn bevindingen:

©GMRimport

Astron wordt vooralsnog niet gekroond tot dé kwaaddoener in deze kwestie, maar Wallossek verzekerd wel dat Nvidia in de nabije toekomst niet met de connectorfabrikant zal werken. Ook Nvidia's nog onaangekondigde RTX 4070 Ti maakt gebruik van de nieuwe PCIe 5.0-stroomkabels (met ditmaal een 2x 8-pin adapter), maar die zou in ieder geval niet van Astron komen. 

Nvidia zelf heeft vooralsnog niet publiekelijk gereageerd op de ontstane ophef. Wel liet de gpu-gigant richting perslieden, waaronder Wallossek, weten interne onderzoeken gestart te zijn.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!