Nvidia's raytracing en DLSS werken nu ook op Arm-apparaten
Op de jaarlijkse GDC-bijeenkomst heeft Nvidia gedemonstreerd hoe RTX-technieken ook op Arm-systemen kunnen draaien. Onder meer raytracing en Nvidia's slimme DLSS-upscalingtechniek werden getoond op een MediaTek Kompanio 1200 Arm-processor — mét een GeForce RTX 3060 aangesloten.
Nvidia demonstreerde de Arm-expansie met Wolfenstein: Youngblood en de The Bistro-demo, voor respectievelijke resultaten in Deep Learning Super Sampling (DLSS) en raytracing. De volledige demonstratie is als video terug te vinden op het
:
Nvidia geeft ermee aan dat de huiseigen RTX-technieken mogelijk naar meer apparaten kan komen, net zoals concurrent AMD hun FidelityFX Super Resolution (FSR) upscaling nu aanbiedt op bijvoorbeeld de Xbox-consoles.
De crux zit hem echter in hoe dit specifieke Arm-systeem gebouwd is. De centrale processor is inderdaad niet van de traditionele x86-architectuur, maar voor deze resultaten is alsnog een GeForce RTX 3060-videokaart benodigd. De demonstratie getuigt dus zeker van Nvidia's expansiedrift, maar het is nog niet alsof smartphone-chipsets zelfstandig 'RTX On' kunnen gaan.
Nvidia kocht chipmaker Arm vorige zomer op. Arm is verantwoordelijk voor de licenties van populaire SoC-architecturen die vaak in smartphones, auto's en andere kleine systemen geplaatst worden. Sinds de overname heeft Nvidia aangegeven dat het Arm-merk zich meer en meer op ai-gedreven oplossingen zal toespitsen.