Nvidia's raytracing en DLSS werken nu ook op Arm-apparaten
Nieuws

Nvidia's raytracing en DLSS werken nu ook op Arm-apparaten

Op de jaarlijkse GDC-bijeenkomst heeft Nvidia gedemonstreerd hoe RTX-technieken ook op Arm-systemen kunnen draaien. Onder meer raytracing en Nvidia's slimme DLSS-upscalingtechniek werden getoond op een MediaTek Kompanio 1200 Arm-processor — mét een GeForce RTX 3060 aangesloten.

Nvidia demonstreerde de Arm-expansie met Wolfenstein: Youngblood en de The Bistro-demo, voor respectievelijke resultaten in Deep Learning Super Sampling (DLSS) en raytracing. De volledige demonstratie is als video terug te vinden op het

Watch on YouTube

:

Watch on YouTube

Nvidia geeft ermee aan dat de huiseigen RTX-technieken mogelijk naar meer apparaten kan komen, net zoals concurrent AMD hun FidelityFX Super Resolution (FSR) upscaling nu aanbiedt op bijvoorbeeld de Xbox-consoles. 

De crux zit hem echter in hoe dit specifieke Arm-systeem gebouwd is. De centrale processor is inderdaad niet van de traditionele x86-architectuur, maar voor deze resultaten is alsnog een GeForce RTX 3060-videokaart benodigd. De demonstratie getuigt dus zeker van Nvidia's expansiedrift, maar het is nog niet alsof smartphone-chipsets zelfstandig 'RTX On' kunnen gaan.

Nvidia kocht chipmaker Arm vorige zomer op. Arm is verantwoordelijk voor de licenties van populaire SoC-architecturen die vaak in smartphones, auto's en andere kleine systemen geplaatst worden. Sinds de overname heeft Nvidia aangegeven dat het Arm-merk zich meer en meer op ai-gedreven oplossingen zal toespitsen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error