Nvidia trapt mobiel RTX 40-aanbod af met vijftal gpu's
Gamer.nl
Nieuws

Nvidia trapt mobiel RTX 40-aanbod af met vijftal gpu's

Nvidia heeft gisteravond de mobiele RTX 40-generatie afgetrapt met maar liefst vijf verschillende laptop-gpu's.

Het vijftal nieuwe grafische chipsets uit de Ada Lovelace-generatie werd gisteravond onthuld, gedurende

Watch on YouTube

. Traditiegetrouw doet Nvidia daar de eerste mobiele varianten van nieuwe gpu-generaties uit de doeken, met ditmaal direct een uitgebreider aanbod dan andere jaren. 

De mobiele RTX 40-gpu's starten met de RTX 4050, met 2560 CUDA-kernen op maximaal 2,37 GHz en standaard 6 GB aan GDDR6-geheugen. 

De ietwat zwaardere RTX 4060 draait op dezelfde AD107-chipset en kloksnelheden, maar laat zich verder uitbreiden tot 3072 CUDA-kernen en 8 GB aan GDDR6-geheugen. Het middenmodel, de RTX 4070, draait op de grotere AD106-chipset, met 4608 CUDA-kernen op een 200 MHz lagere frequentie.

De RTX 4050, RTX 4060 en RTX 4070 draaien elk op minimaal 35 watt en maximaal 115 watt. Nvidia meent dat dit segment aan gpu's geleverd kan worden bij laptops met een richtprijs "vanaf 999 dollar". Vanaf 22 februari zou dat laptopaanbod verkrijgbaar moeten zijn.

©GMRimport

Boven dat segment plaatst Nvidia de zogenaamde vlaggenschepen van deze generatie: de mobiele RTX 4080 (12 GB GDDR6, 192-bit) en de eerder al gebenchmarkte RTX 4090 (16 GB GDDR6, 256-bit). Deze draaien respectievelijk op varianten van de AD104- en AD103-chipset, bekend van de desktopvarianten van de RTX 4070 Ti en RTX 4080

De hoeveelheden CUDA-kernen komen met respectievelijk 9728 en 7424 stuks grotendeels overeen met die desktopkaarten, maar de laptop-gpu's brengen tot 400 MHz lagere Boost-klokfrequenties en aanzienlijke lagere TGP's. Beide mobiele vlaggenschepen toppen (exclusief Dynamic Boost) af op 150 watt.

Zowel de mobiele RTX 4080 als RTX 4090 moeten 8 februari aanstaande verkrijgbaar zijn, in laptops met prijzen vanaf 1.999 dollar.

Deze mobiele generatie kenmerkt daarnaast de eerste waar Nvidia's eigen DLSS 3 direct mee ondersteund wordt en de vijfde iteratie van Nvidia's Max-Q-architectuur. Eerdere technologieën als Resizable BAR, Dynamic Boost 2.0 en Battery Boost 2.0 keren daarin terug, maar Nvidia meent ook dat deze generatie nog zuiniger om kan gaan met GDDR6-modules en efficiënter is met bijvoorbeeld cachegeheugen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!