'Nieuwe Nvidia-gpu's maken vaker gebruik van 21 Gbps geheugen'
Nieuws

'Nieuwe Nvidia-gpu's maken vaker gebruik van 21 Gbps geheugen'

De inmiddels betrouwbaar gebleken @kopite7kimi beweert dat nieuwe Nvidia-gpu's vaker gebruikmaken van 21 Gbps-geheugenmodules.

De vaste lekker van dienst plaatste de claim als 'rectificatie' van een recente 1 aprilgrap. In de eerdere tweet werden drie nieuwe Nvidia-kaarten opgesomd met allerlei uiteenlopende specificaties; inmiddels werd van in ieder geval één model meer waarheidsgetrouwe informatie gedeeld.

Volgens @kopite7kimi draait het nieuwe RTX xx90-model wederom op 24 GB aan GDDR6X-werkgeheugen, met ditmaal 21 Gbps bandbreedte als nieuwe snelheidsstandaard. Diezelfde 21 Gbps zagen we voor het eerst in de recent verschenen RTX 3090 Ti, welke mogelijk als 'proefkonijn' voor de nieuwe generatie gpu's moest dienen.

Die aanname wordt aangesterkt door het verwachten verbruik van de nieuwe gpu. Net als de RTX 3090 Ti zou het xx90-model van Nvidia's Ada Lovelace-generatie een aardige stroomvoeding vereisen: 600 watt. Recente geruchten voorspelden evenals een toename in het gemiddelde verbruik van de kaarten, al topten de genoemde cijfers af op een bizarre 850 watt.

kopite7kimi's gerucht komt ook volledig overeen met een recente speculatie van Igor's Lab. Aldaar werd de printplaat van Nvidia's nieuwe topmodel in kaart gebracht, met evenals een verwachting van maximaal 24 GB aan videogeheugen en een TDP van 600 watt.

Een ander saillant detail vinden we in kopite7kimi's noemers voor de komende gpu's — 1 aprilgrap of niet. Voorheen sprak de ingewijde vaak over 'RTX 40xx'-kaarten, nu worden de cijfers voorop vervangen met sterretjes. Misschien ziet Nvidia af van de 40-noemers; een keuze die inspeelt op de Aziatische markt, waar het nummer vier vaak wordt gezien als een ongeluksgetal.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error