Nieuwe Asus-moederborden stappen mogelijk direct over op DDR5
Nieuws

Nieuwe Asus-moederborden stappen mogelijk direct over op DDR5

Een lek bij de href="https://portal.eaeunion.org/sites/odata/_layouts/15/Portal.EEC.Registry.UI/DisplayForm.aspx?ItemId=77869&ListId=d84d16d7-2cc9-4cff-a13b-530f96889dbc">Euraziatische Economische Commissie</a> (EEC) lijkt aan te geven dat in ieder geval Asus' nieuwe Maximus-moederborden direct overstappen op DDR5-geheugenmodules. Voor veel andere moederborden blijken nog wel DDR4-varianten in de pijplijn te zitten.

Op het webportaal van de EEC geven fabrikanten aan welke producten in de komende periode op de Euraziatische markt zullen verschijnen. Aanvankelijk gaat dat vooral om globale namen, maar meer dan eens verklappen de noemers al selecte details over de producten.

Asus documenteerde recentelijk een handvol nieuwe moederborden met Intels nieuwe Z690-chipset. Bij een handvol Prime-, TUF Gaming- en ROG Strix-modellen is er nog sprake van een "D4"-indicatie, maar bij de Maximus-reeks en een enkel ProArt-moederbord is geen enkele "D4" te vinden in de noemer — wat doet vermoeden dat het hier modellen met DDR5-slots betreft.

©GMRimport

Het is verre van een definitieve aankondiging, maar hierdoor lijkt het er toch op dat Asus in veel gevallen direct overstapt op DDR5-geheugen. De Alder Lake-generatie van Intel (en daarmee de Intel Z690-chipset) zou ook DDR5-geheugen ondersteunen, maar het is uiteraard aan moederbordfabrikanten om te beslissen welke fysieke geheugeninterface op het moederbord gesoldeerd wordt. 

De Maximus-serie van Asus staat al langer bekend als luxeproduct voor gamers, waarmee een complete overstap op het vermoedelijk duurdere DDR5-geheugen geplaatst voelt. Prime steekt meer in als workstation-optie en bijvoorbeeld TUF Gaming is Asus' eigen prijsvechtervaandel; daar komen variaties met DDR4-mogelijkheden beter tot hun recht.

Bij de EEC blijkt opgegeven informatie veelal waarheidsgetrouw, maar het daadwerkelijke verschijnen van de producten is niet direct verzekerd. Wel lijkt de lek te bevestigen dat Asus een opmerkelijke tweedeling in DDR-generaties wil introduceren met de komst van de Z690-moederborden.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!