Mobiele Intel Raptor Lake-cpu scoort al hoog in benchmark
Nieuws

Mobiele Intel Raptor Lake-cpu scoort al hoog in benchmark

Een mobiele Intel Core-processor van de dertiende generatie is opgedoken op UserBenchmark, met alvast veelbelovende resultaten.

De openbare resultatenpagina vertelt niet welke processor het precies is, maar vermeldt wel duidelijk de Raptor Lake-generatie op een LPDDR5-moederbord — vermoedelijk een mobiel model. De cpu zou daarnaast bestaan uit 14 rekenkernen en 12 threads, met een base clock van 2,5 GHz en een turbo clock van 4,2 GHz.

Interessant aan UserBenchmark is dat verzamelde data slim vergeleken wordt met dat van andere systemen. Hierdoor is de Raptor Lake-processor gemakkelijk te vergelijken met het topmodel uit de Alder Lake-generatie, de Core i9-12900HK. Het vermoedelijke prototype blijkt nu al een goede 10 procent prestatiewinst te boeken.

©GMRimport

Raptor Lake wordt op zijn vroegst pas eind 2022 verwacht, met de lancering van mobiele varianten mogelijk pas rond begin 2023. De opvolgers van de huidge Alder Lake-processoren vernieuwen de Performance-rekenkernen in de architectuur, maar blijven trouw aan hetzelfde Intel 7-procedé (10 nm) en de LGA1700-socket. 

Volgens sommige ingewijden maken de cpu's ook ruimte voor grotere caches (tot 68 MB in totaal), wat vooral gameprestaties tegemoet kan komen. Het vergroten van caches is toevalligerwijze ook iets waar concurrent AMD zich momenteel op focust, met diens Ryzen 7 5800X3D.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error