Koelpastaproblemen laten Red Devil-gpu's te heet oplopen
Gamer.nl
Nieuws

Koelpastaproblemen laten Red Devil-gpu's te heet oplopen

PowerColors zwaarste RX 7900 XTX-kaart gloeit rood

PowerColors Red Devil-modellen van de RX 7900 XTX-gpu vliegen behoorlijk heet op, blijkbaar omdat de koelpasta onevenredig gespreid is.

Dat claimt Igor's Lab na een grondige analyse van het luchtgekoelde vlaggenschip van PowerColor. De gpu op de Red Devil-videokaart draaide gemiddeld op een temperatuur van 80 graden celsius, maar selecte hotspots op de chip liepen op tot een onbehoorlijke 110 graden. Online doen klachten over verhitte RX 7900 XTX-videokaarten al sinds hun lancering de ronde.

Volgens hardware-veteraan Igor Wallosek was het temperatuurverschil van 30 kelvin (tussen hotspot en de rest van de chip) te opmerkelijk om links te laten liggen, en dus begon een zoektocht naar de oorzaak. 

Dat onderzoek bleek niet al te lang van duur; bij het deassembleren van de Red Devil-kaart bleek de koelpasta op de chip niet het gehele oppervlak voldoende te bedekken. De chipsegmenten zonder enige koelpasta kwamen uiteraard overeen met de eerder gemeten hotspots.

Watch on YouTube

Nadat dezelfde kaart van een evenredige(re) laag koelpasta werd voorzien, zakten de gemeten temperaturen direct in. In een testsessie met Borderlands 3 op 4k-resolutie met de allerhoogste instellingen tikte de kaart gemiddeld 75 graden aan, terwijl de heetste pieken van 110 graden verlaagd werden tot maximaal 95 graden. 

Wallosek schuift het koelpastaprobleem direct af naar PowerColor zelf, alsmede de kwaliteitscontrole van het bedrijf. Ook de Duitse journalist vindt het niet leuk om als "klaagkast voor teleurgestelde kopers" te dienen, laat staan om fabrikanten "bijna dagelijks" op de vingers te moeten tikken met tijdsintensief onderzoek. 

Tegenzin of niet: Walloseks analyses kunnen wel degelijk wat schokken door de hardware-industrie sturen. PowerColor reageerde relatief snel op de publicatie van Igor's Lab: "We hebben geverifieerd dat [het koelpastaprobleem] alleen bij een klein percentage van onze totale productie voorkomt," zo stelde een woordvoerder van de fabrikant. "We zijn al bezig met een proces om de koelpasta te vervangen."

PowerColor zou daarnaast ook experimenteren met een nieuwe manier om koelblokken op de gpu's te bevestigen, in de hoop een betere aansluiting of spreiding met de koelpasta te kunnen bereiken. Voor gebruikers die al een PowerColor-kaart in huis hebben en nu problemen ervaren, raadt het bedrijf aan om contact op te nemen met info@powercolor.com.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!