Intels 10 nm cpu-kaart voor NUC 11 Extreme gefotografeerd
Gamer.nl
Nieuws

Intels 10 nm cpu-kaart voor NUC 11 Extreme gefotografeerd

Intels eerste desktop-processor op een 10nm procedé blijkt geen reguliere cpu. Op het internet circuleerde plots een foto van de href="https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/215570/intel-core-i9-11900kb-processor-24m-cache-up-to-4-90-ghz.html" rel="noopener noreferrer" target="_blank">Intel Core i9-11900KB</a>, welke een all-in-one PCIe-kaart blijkt voor de nieuwe 'Beast Canyon' NUC 11-systemen van Intel.

Beast Canyon werd op Computex 2021 al uit de doeken gedaan. Intel levert al langer minisystemen onder hun NUC-lijn, waar Beast Canyon (de 'Extreme'-modellen van de NUC 11 generatie) een nieuwe en vooral grotere aanpak introduceert. De systemen hebben een volume van circa 8 liter, waardoor ook videokaarten van volledige grootte ditmaal geïnstalleerd kunnen worden. Echt 'minicomputer' is het niet meer te noemen. 

In de meeste kleine NUC-systemen levert Intel de processor aan als onderdeel van een moederbordje. Beast Canyon blijkt de cpu te integreren in een PCIe-kaart, waarin ook I/O, geheugen en netwerkcompatibiliteit ingebakken zit. De kaart is meer moederbord dan het 'moederbord' zelf, zo lijkt het. 

Vooralsnog lijkt dit het enige 10nm product van Intel wat enigszins desktop-gebonden is. De gehele Tiger Lake-generatie van Intel draait op hetzelfde procedé, maar de reeks is voornamelijk voor laptops bedoeld.

Intels meest recente traditionele desktopprocessoren zijn die van de Rocket Lake-generatie, welk 'terugschakelde' naar een 14 nm procedé. De processorreeks is sinds launch niet bepaald bejubeld. Concurrent AMD zit immers al jaren op het effectievere 7nm, waardoor het voor velen voelt alsof Intel achterloopt. De vraag is vooral of apparaten zoals die van Beast Canyon genoeg zijn om dat tij te doen keren.

Naast de Core i9-11900KB zou Intel ook werken aan een zwakkere Core i7-11700KB en Core i5-11500KB. Vermoedelijk zijn dat evenals Tiger Lake-processoren op een PCIe-interface, specifiek bedoeld voor de nieuwe NUC 11-systeempjes. Wanneer de Extreme-modellen van de NUC 11-lijn precies staan te verschijnen, is nog onduidelijk.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!