Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing
De Arc A770-videokaart klokt gemiddeld 14 procent meer frames dan Nvidia's RTX 3060 in 1080p-games met raytracing, aldus Intel zelf.
Intels laatste claims over prestaties komen voort uit een speciale blogpost over raytracing. Intel ondersteunt met het Arc-vaandel de raytracingstandaarden van DirectX (DXR 1.0 en DXR 1.1), alsmede die van Vulkan.
Per Intel Xe-rekenkern zijn twee pijplijnen voor raytracing, welke de afzonderlijke (licht)stralen asynchroon berekenen, om de resultaten vervolgens mee te nemen met de verwerking van shaders. Hierdoor wordt raytracing op een hybride manier benaderd, in plaats van een afzonderlijke berekening voor te renderen texturen en een andere voor raytracing.
©GMRimport
Om de nieuwe werkwijze rondom raytracing daadkracht te geven, publiceerde Intel ook een reeks benchmarks. In zeventien verschillende raytracing-games wordt de Intel Arc A770, het vlaggenschip, tegenover de GeForce RTX 3060 gezet. Op 1080p-resoluties scoort de nieuwe Intel-kaart in de meeste gevallen beter dan Nvidia's middensegment, met uitschieters tot 57 procent meer frames.
In combinatie met XeSS, Intels eigen upscaling, blijken ook 1440p-resultaten met raytracing haalbaar. Met XeSS in Performance-modus kan de Arc A770 minstens 60 frames per seconde behalen in games als Ghostwire Tokyo, Hitman 3 en Shadow of the Tomb Raider.
©GMRimport
Intel sloot de blogpost af met een heugelijke onthulling voor de toekomst: Gotham Knights verschijnt 21 oktober direct met raytracing-ondersteuning op Intel Arc-videokaarten. Onduidelijk is vooralsnog of desktopkaarten als de Arc A770 tegen die tijd wél beschikbaar zijn, gezien Intel sinds begin dit jaar met veel uitstel en een gelaagde uitrol van Arc-producten kampt.