Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing
Nieuws

Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing

De Arc A770-videokaart klokt gemiddeld 14 procent meer frames dan Nvidia's RTX 3060 in 1080p-games met raytracing, aldus Intel zelf.

Intels laatste claims over prestaties komen voort uit een speciale blogpost over raytracing. Intel ondersteunt met het Arc-vaandel de raytracingstandaarden van DirectX (DXR 1.0 en DXR 1.1), alsmede die van Vulkan. 

Per Intel Xe-rekenkern zijn twee pijplijnen voor raytracing, welke de afzonderlijke (licht)stralen asynchroon berekenen, om de resultaten vervolgens mee te nemen met de verwerking van shaders. Hierdoor wordt raytracing op een hybride manier benaderd, in plaats van een afzonderlijke berekening voor te renderen texturen en een andere voor raytracing.

Watch on YouTube

©GMRimport

Om de nieuwe werkwijze rondom raytracing daadkracht te geven, publiceerde Intel ook een reeks benchmarks. In zeventien verschillende raytracing-games wordt de Intel Arc A770, het vlaggenschip, tegenover de GeForce RTX 3060 gezet. Op 1080p-resoluties scoort de nieuwe Intel-kaart in de meeste gevallen beter dan Nvidia's middensegment, met uitschieters tot 57 procent meer frames.

In combinatie met XeSS, Intels eigen upscaling, blijken ook 1440p-resultaten met raytracing haalbaar. Met XeSS in Performance-modus kan de Arc A770 minstens 60 frames per seconde behalen in games als Ghostwire Tokyo, Hitman 3 en Shadow of the Tomb Raider. 

©GMRimport

Intel sloot de blogpost af met een heugelijke onthulling voor de toekomst: Gotham Knights verschijnt 21 oktober direct met raytracing-ondersteuning op Intel Arc-videokaarten. Onduidelijk is vooralsnog of desktopkaarten als de Arc A770 tegen die tijd wél beschikbaar zijn, gezien Intel sinds begin dit jaar met veel uitstel en een gelaagde uitrol van Arc-producten kampt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error