Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing
Gamer.nl
Nieuws

Intel claimt dat Arc A770 sneller is dan RTX 3060 in 1080p-raytracing

De Arc A770-videokaart klokt gemiddeld 14 procent meer frames dan Nvidia's RTX 3060 in 1080p-games met raytracing, aldus Intel zelf.

Intels laatste claims over prestaties komen voort uit een speciale blogpost over raytracing. Intel ondersteunt met het Arc-vaandel de raytracingstandaarden van DirectX (DXR 1.0 en DXR 1.1), alsmede die van Vulkan. 

Per Intel Xe-rekenkern zijn twee pijplijnen voor raytracing, welke de afzonderlijke (licht)stralen asynchroon berekenen, om de resultaten vervolgens mee te nemen met de verwerking van shaders. Hierdoor wordt raytracing op een hybride manier benaderd, in plaats van een afzonderlijke berekening voor te renderen texturen en een andere voor raytracing.

Watch on YouTube

©GMRimport

Om de nieuwe werkwijze rondom raytracing daadkracht te geven, publiceerde Intel ook een reeks benchmarks. In zeventien verschillende raytracing-games wordt de Intel Arc A770, het vlaggenschip, tegenover de GeForce RTX 3060 gezet. Op 1080p-resoluties scoort de nieuwe Intel-kaart in de meeste gevallen beter dan Nvidia's middensegment, met uitschieters tot 57 procent meer frames.

In combinatie met XeSS, Intels eigen upscaling, blijken ook 1440p-resultaten met raytracing haalbaar. Met XeSS in Performance-modus kan de Arc A770 minstens 60 frames per seconde behalen in games als Ghostwire Tokyo, Hitman 3 en Shadow of the Tomb Raider. 

©GMRimport

Intel sloot de blogpost af met een heugelijke onthulling voor de toekomst: Gotham Knights verschijnt 21 oktober direct met raytracing-ondersteuning op Intel Arc-videokaarten. Onduidelijk is vooralsnog of desktopkaarten als de Arc A770 tegen die tijd wél beschikbaar zijn, gezien Intel sinds begin dit jaar met veel uitstel en een gelaagde uitrol van Arc-producten kampt. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!