'Intel Arc-topmodel klokt 2250 MHz en maximaal 230 watt'
Nieuws

'Intel Arc-topmodel klokt 2250 MHz en maximaal 230 watt'

In een recente video van de Intel Arc Control-software werd kortstondig technische informatie getoond van wat mogelijk het topmodel voor desktop-gpu's betreft.

Intel gaf afgelopen week zelf een uitgebreide introductievideo van de Arc Control-software vrij. Op het moment dat de video ingaat op de aanpasbare systeemmonitor, worden korte voorbeeldresultaten weergeven: een gpu-klok van 2250 MHz en in totaal 175 watt aan verbruik.

Als voorbeeld hoeven de cijfers niet per se veelzeggend te zijn, maar de gegevens komen in ieder geval niet overeen met een van de recent onhulde laptop-gpu's van het Arc-merk. De zwaarste Arc 770M trekt bijvoorbeeld maximaal 150 watt, wat doet vermoeden dat de voorbeeld-gpu in ieder geval een desktopvariant betreft.

Volgens wat speculatief rekenwerk van 3DCenter.org betreft de voorbeeld-gpu het nog onaangekondigde Intel Arc A780-vlaggenschip, welke voorheen vaak de codenaam 'DG2-512' toegewezen kreeg: Intels tweede 'dedicated graphics' (DG2) processor met 512 rekeneenheden. 

2250 MHz zou nabij de maximale kloksnelheid van Intels zwaarste videokaart zijn, terwijl de VRAM-frequentie van 1093 MHz wijst op een bandbreedte van ongeveer 17,5 Gbps. De 175 watt aan 'GPU Power' zou volgens de hardware-wiskundigen zowel de grafische processor als het videogeheugen betreffen; met alles daaromheen moet de kaart ergens tussen de 210 watt en 230 watt verbruiken.

Echt officieel zijn de specificaties allerminst, maar de benadering zou in grote lijnen waarheidsgetrouw kunnen blijken. Eerder gelekte informatiebladen van Intel schilderden het Arc-vlaggenschip al vaker af met een rendement tussen de 175 watt en 225 watt en grofweg overeenkomende klokfrequenties. Intel zelf zou verwachten dat het Arc-vlaggenschip uit de eerste Alchemist-generatie quite kan spelen met Nvidia's GeForce RTX 3070.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error