Ingewijde voorspelt dat RTX 4060 meer verbruikt dan RTX 3070
Nieuws

Ingewijde voorspelt dat RTX 4060 meer verbruikt dan RTX 3070

Volgens een inmiddels bekende bron binnen de videokaartwereld verbruikt Nvidia's mogelijke RTX 4060 meer dan de huidige RTX 3070.

De voorspelling komt wederom van Twitteraar @kopite7kimi, die in de afgelopen twee videokaartcycli al vaker betrouwbare informatie wist te lekken. Met betrekking tot Ada Lovelace (RTX 4000), de volgende generatie van Nvidia, lijkt de ingewijde over een vaste stroom aan interne informatie te beschikken.

In dit geval wordt er niet gesproken over absolute getallen — dat was eerder wel het geval voor de RTX 4090 en RTX 4070 — maar stelt de lekker simpelweg dat "de RTX 4060 meer stroom verbruikt dan de RTX 3060". Onduidelijk is nog in hoeverre dat de prestaties zou verbeteren.

Ter referentie: Nvidia's eigen 'total graphics power' (TGP) voor de RTX 3070 bedroeg oorspronkelijk 220 watt. De vermoedelijke RTX 4060 zou daar overheen walsen, maar het maximale stroomverbruik bedraagt waarschijnlijk minder dan 300 watt: het limiet wat dezelfde lekker eerder al aan de zwaardere RTX 4070-videokaart toewees. 

Voor Nvidia is het geen verrassing dat het stroomverbruik stijgt. Sinds de verschijning van de GTX 1060, drie generaties terug, is het TGP van de GeForce xx60-kaarten stapsgewijs toegenomen. In een paar jaar tijd is het maximale verbruik van de budgetreeks 50 watt hoger uitgevallen, tot in ieder geval 170 watt voor het recente Ampere-model. Mocht de lekker het wederom bij het juiste eind hebben, dan komt daar deze generatie dus nog zeker 50 watt bovenop.

Nvidia heeft zelf nog weinig nieuws te zeggen over Ada Lovelace, maar de geruchtenstroom verklapt veel over hoofdzakelijk stroomverbruik en releasedata. De meest recente informatie (via WccfTech) stelt dat de RTX 4090 in oktober aftrapt, gevolgd door de RTX 4080 en RTX 4070 in respectievelijk november en december. De hier aangehaalde RTX 4060 zou op zijn vroegst pas onthuld kunnen worden rond CES 2023, welke op de planning staat voor 5 tot 8 januari 2023.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error