Gpu-fabrikant Sparkle keert terug met Intel Arc-aanbod
Nieuws

Gpu-fabrikant Sparkle keert terug met Intel Arc-aanbod

Sparkle's eerste gaming-videokaarten in circa tien jaar

De Taiwanese fabrikant Sparkle keert terug in de productie van gpu's voor gamers, met drie Intel Arc-videokaarten.

Sparkle produceerde tot medio 2013 veel videokaarten met Nvidia-gpu's, maar haakte na de Kepler-generatie (GeForce 600 en GeForce 700) vrijwel volledig af. In de plaats van videokaarten voor gamers werd de portfolio gevuld met usb-docks, integreerbare printplaten, mining-apparatuur en minicomputers. Met ingang van vandaag mengt Sparkle zich weer onder fabrikanten van gpu's voor gamers.

Sparkle introduceert een drietal nieuwe videokaarten, elk met Intel Arc-gpu van de Alchemist-generatie. Sparkle's zogenaamde Titan- en Orc-modellen, respectievelijk met twee of drie ventilatoren, draaien beide op een licht overgeklokte Arc A750 (8 GB) van Intel. Als instapmodel biedt Sparkle het Elf-model met één ventilator aan, waaronder de Arc A380 (6 GB) op standaardklok schuilt. 

De twee Intel-gpu's bedienen het lagere en middensegment wat betreft prestaties. Voor Intels krachtigste gpu, de Arc A770, lijkt Sparkle vooralsnog geen eigen videokaart te produceren. Naar al het schijnt doet Sparkle vooral een voorzichtige herintrede tot de videokaartmarkt voor gamers. 

Sparkle voegt zich tevens bij een bredere telg fabrikanten die met Intel Arc in zee gaat. Naast Intel's eigen Limited Edition-kaarten produceren onder meer MSI, Gunnir, Acer, Gigabyte en ASRock ook videokaarten met Arc-gpu's. De nieuwe grafische divisie van Intel bestaat officieel gezien pas iets meer dan een jaar, nadat het begin 2022 diens eerste Arc-gpu's voor laptops op de markt zette, aanvankelijk exclusief in Azië. 

De desktopkaarten van Intel Arc zijn alweer enkele maanden beter verkrijgbaar op de internationale markt. Ondertussen lijkt Intel zelf nog steeds voorbereidingen te treffen voor de komst van de tweede generatie Arc-gpu's, Battlemage genaamd. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!