Gigabyte teaset PCIe 5.0-ssd met 12,5 GB/s leessnelheid
Nieuws

Gigabyte teaset PCIe 5.0-ssd met 12,5 GB/s leessnelheid

Ook Gigabyte voegt zich bij de opslagfabrikanten die de overstap op PCIe 5.0 wagen. De nieuwe Aorus-ssd's klokken leessnelheden à 12,5 GB/s.

De nieuwe reeks ssd's werd geteased via het Britse Twitter-account van Aorus. Naast een eerste foto van de nieuwe 'Aorus Gen5 10000'-schijven — wederom vooral in het zwart en aanvankelijk zonder heatsink — werden daarbij ook testresultaten van CrystalDiskMark 7.0 gedeeld. 

Aorus' geteste PCIe 5.0-ssd is een 1 TB-variant, die respectievelijk 12.454 MB/s en 10.075 MB/s klokt in sequentiële lees- en schrijfsnelheden. Andere resultaten, zoals de willekeurige geplaatste input/output-snelheden, lijken met deze testronde vooralsnog geen grote sprongen te maken ten opzichte van vorige generatie. 

In een grofweg gelijktijdig gepubliceerd persbericht kondigt Gigabyte de komst van de nieuwe Aorus-ssd's in officiëlere vorm aan. De hardwarefabrikant stelt dat de producten in ieder geval in volumes van 1 TB en 4 TB zullen verschijnen, met gegarandeerde leessnelheden van minstens 10.000 MB/s — waar ook het nummer in de noemer op gebaseerd is. 

Ook geeft Gigabyte trots aan wie de flash-opslagchips en geheugencontrollers voor de nieuwe gaming-ssd's zal fabriceren: Phison. De twee merken werken al sinds de hoogtijdagen van logge sata-schijven samen en zetten de collaboratie ook voor PCIe 5.0 voort. Grof genomen stelt Gigabyte dat de nieuwe generatie ssd's tot 55 procent sneller opereert dan diens PCIe 4.0-aanbod. 

Ondanks de vele details en beloftes laat Gigabyte nog niet doorschemeren wanneer de eerste PCIe 5.0-ssd's hun intrede doen — laat staan hoe het kostenplaatje zich verhoudt tot de vorige generatie. Wel wordt verwezen naar de aanstaande lancering van geschikte moederborden, waaronder die op de AMD's X670-chipset, maar nergens wordt een releasedatum of -periode benaderd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error