Gigabyte teaset PCIe 5.0-ssd met 12,5 GB/s leessnelheid
Gamer.nl
Nieuws

Gigabyte teaset PCIe 5.0-ssd met 12,5 GB/s leessnelheid

Ook Gigabyte voegt zich bij de opslagfabrikanten die de overstap op PCIe 5.0 wagen. De nieuwe Aorus-ssd's klokken leessnelheden à 12,5 GB/s.

De nieuwe reeks ssd's werd geteased via het Britse Twitter-account van Aorus. Naast een eerste foto van de nieuwe 'Aorus Gen5 10000'-schijven — wederom vooral in het zwart en aanvankelijk zonder heatsink — werden daarbij ook testresultaten van CrystalDiskMark 7.0 gedeeld. 

Aorus' geteste PCIe 5.0-ssd is een 1 TB-variant, die respectievelijk 12.454 MB/s en 10.075 MB/s klokt in sequentiële lees- en schrijfsnelheden. Andere resultaten, zoals de willekeurige geplaatste input/output-snelheden, lijken met deze testronde vooralsnog geen grote sprongen te maken ten opzichte van vorige generatie. 

In een grofweg gelijktijdig gepubliceerd persbericht kondigt Gigabyte de komst van de nieuwe Aorus-ssd's in officiëlere vorm aan. De hardwarefabrikant stelt dat de producten in ieder geval in volumes van 1 TB en 4 TB zullen verschijnen, met gegarandeerde leessnelheden van minstens 10.000 MB/s — waar ook het nummer in de noemer op gebaseerd is. 

Ook geeft Gigabyte trots aan wie de flash-opslagchips en geheugencontrollers voor de nieuwe gaming-ssd's zal fabriceren: Phison. De twee merken werken al sinds de hoogtijdagen van logge sata-schijven samen en zetten de collaboratie ook voor PCIe 5.0 voort. Grof genomen stelt Gigabyte dat de nieuwe generatie ssd's tot 55 procent sneller opereert dan diens PCIe 4.0-aanbod. 

Ondanks de vele details en beloftes laat Gigabyte nog niet doorschemeren wanneer de eerste PCIe 5.0-ssd's hun intrede doen — laat staan hoe het kostenplaatje zich verhoudt tot de vorige generatie. Wel wordt verwezen naar de aanstaande lancering van geschikte moederborden, waaronder die op de AMD's X670-chipset, maar nergens wordt een releasedatum of -periode benaderd.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!