Gigabyte noemt 3x8-pins stroomkabel als alternatief voor PCIe 5.0-standaard
Nieuws

Gigabyte noemt 3x8-pins stroomkabel als alternatief voor PCIe 5.0-standaard

Hardwarefabrikant Gigabyte heeft een opmerkelijk alternatief gedeeld voor de nieuwe PCIe 5.0-stroomstandaard. Next-gen videokaarten kunnen volgens het bedrijf ook gebruikmaken van een adapterkabel die drie 8-pins kabels samenvoegt.

Gigabyte plaatste de claim bij de aankondiging van een eerste eigen PCIe 5.0-compatibele voeding, de UD1000GM. De 80 Plus Gold-stroomomvormer van 1000 watt is Gigabyte's eerste model met de nieuwe 12+4-pins connector

In het officiële persbericht zegt de fabrikant dat "traditionele voedingen een drie 8-pins-tot-16-pins adapter benodigen om PCIe 5.0-videokaarten te ondersteunen". Gigabyte's persbericht kenmerkt de eerste keer dat een dergelijke rekensom gepubliceerd wordt, al deed Asus eerder een soortgelijke claim, zij het vager verwoord.

©GMRimport

Toch doet Gigabyte's som twijfelen. De nieuwe PCIe 5.0-kabelstandaard is, samen met het PCIe-slot op het moederbord, goed voor 675 watt aan stroomtoevoer. Drie stuks 8-pin connectoren (elk goed voor 150 watt) komen inclusief het moederbordslot neer op 525 watt. In totaliteit zou dat alsnog minder zijn dan de nieuwe stroomstandaard; de nieuwe 12+4-pins connector is op zichzelf al goed voor 600 watt. Ook zou de cumulatieve adapterkabel niet beschikken over de vier extra 'signaalpinnen' van de nieuwe kabel.

Definitief uitsluitsel over de stroomkwestie laat nog even op zich wachten. Vooralsnog bestaan er immers geen videokaarten die officieel overstappen op de nieuwe PCIe 5.0-stroomstandaard, al liggen die hoogstwaarschijnlijk wel in het verschiet. De stilletjes uitgestelde RTX 3090 Ti zou de eerste 'next-gen' kaart zijn die gebruikmaakt van de 12+4-pins oplossing; daarvan wordt een lancering nog altijd in de nabije toekomst verwacht.

Gigabyte heeft, ondanks de uitgebreide aankondiging, nog geen releasedatum genoemd voor de nieuwe PCIe 5.0-compatibele voeding. De nieuwe reeks voedingen liggen al langer op de loer; bij concurrent MSI lekte recentelijk nog een lading foto's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error