Epic Games Store is nog altijd niet winstgevend
Nieuws

Epic Games Store is nog altijd niet winstgevend

De digitale winkel lanceerde in december 2018

De Epic Games Store is krap vijf jaar na lancering nog altijd niet winstgevend.

Dat liet Steve Allison, de general manager van de Epic Games Store, onder ede weten tijdens de eerste dag van de rechtszaak tussen Epic Games en Google (via The Verge). Het doel van het bedrijf is nog altijd te groeien.

De digitale winkel lanceerde in december 2018 als rivaal van Valve's Steam. Waar ontwikkelaars oorspronkelijk dertig procent van hun omzet moesten afstaan aan Valve - al heeft het bedrijf sindsdien ook andere verdienmodellen geïntroduceerd - daar hoefden ontwikkelaars sinds lancering maar 12 procent aan Epic over te dragen. Daarbij heeft Epic flink geïnvesteerd in het verkrijgen van exclusieve pc-games, en worden er wekelijks gratis games weggegeven.

Afgelopen augustus kondigde Epic Games nog een programma aan waarbij ontwikkelaars alle omzet mogen houden als hun game een halfjaar exclusief op Epic Games Store staat.

De rechtszaak tussen Epic Games en Google is onlangs begonnen. Epic klaagde Google in 2020 aan na een ruzie over in-app aankopen. De Google Play Store zou een oneerlijke monopoly op de markt hebben, en Epic Games zou willen zien dat er third-party winkels op Android-toestellen mogen draaien. Dit vooral zodat het bedrijf zelf alle omzet rondom in-game aankopen in Fortnite kan toe-eigenen. Een soortgelijke juridische strijdt woedde in 2021 tussen Epic Games en Apple. Als gevolg daarvan verdween Fortnite van iOS-apparaten, al werd dat uiteindelijk teruggedraaid.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error