Eerste Ryzen-cpu met 3D-cache kan deze maand nog lanceren
Nieuws

Eerste Ryzen-cpu met 3D-cache kan deze maand nog lanceren

Volgens een Twitteraar met bronnen binnen AMD zou de processorgigant een eerste lading Ryzen 7 5800X3D-cpu's al verscheept hebben. De officiële lancering zou deze maand nog plaats kunnen vinden.

De Ryzen 7 5800X3D werd gedurende CES 2022 kortstondig onthuld met een release "ergens deze lente", maar sindsdien is het stil gebleven rondom de uitrol van de zogenaamde Vermeer-X-cpu. Volgens hardware-lekker @greymon55 is het vlaggenschip uit de reeks al stilletjes verscheept.

De ingewijde, die in het afgelopen jaar vaak juiste voorspellingen heeft gepubliceerd, claimt dat de informatie direct uit de verpakkingsfabriek van AMD komt. Over officiële plannen of verdere aankondigingen vanuit AMD is vooralsnog geen sprake.

De nieuwe Vermeer-X-processor borduurt wederom voort op AMD's Zen 3-architectuur (Ryzen 5000) en bijbehorende AM4-socket, maar innoveert met een gestapelde Level 3-cache. Het grotere cachegeheugen is direct bovenop de chiplet gemonteerd, waardoor AMD een primeur pakt als 'eerste gaming-cpu met 3D-chipdesign'. Het grotere en sneller bereikbare cachegeheugen zou spelprestaties tegemoet moeten komen.

©GMRimport

In het geval van de Ryzen 7 5800X3D sprak AMD zelf van 'de snelste gamingprocessor' ooit. De octa-core cpu kent kloksnelheden van 3,4 en 4,5 GHz (Base/Boost), een 64 MB grote 3D-cache en 32 MB 2D-cache. In huiseigen benchmarks zou de processor veelal quite spelen tegenover Intels huidige vlaggenschip, de Core i9-12900K.

Onduidelijk is nog of AMD de Vermeer-X-generatie breder wil trekken dan puur de Ryzen 7 5800X3D. De zogenaamde 'refresh' van de Zen 3-cpu's zou prijs-prestatieverhouding op korte termijn kunnen verbeteren, maar tegelijkertijd sleutelt AMD ook actief aan de vólgende generatie, Zen 4. De eerste Ryzen 7000-cpu's staan nog altijd op de planning om in de tweede helft van 2022 te verschijnen. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error