Eerste PCIe 5.0-ssd nu te koop in Japan
Nieuws

Eerste PCIe 5.0-ssd nu te koop in Japan

De eerste PCIe 5.0-ssd voor consumenten is nu verkrijgbaar in Japan, voor omgerekend 353 euro.

Het betreft het PG5NFZ-model van CFD Gaming, welke uiteindelijk in drie verschillende volumes verkrijgbaar moet zijn. Momenteel lijkt in ieder geval het 2 TB-model verkocht te worden (via Akiba-PC) voor een adviesprijs van 49,980 yen  — omgerekend met de huidige valutakoers staat dat tot circa 353 euro, inclusief btw. 

Zowel het 2 TB- als het 4 TB-model beloven leessnelheden van 10 GB/s en schrijfsnelheden tot en met 9,5 GB/s. De kleinere 1 TB-variant doet het met respectievelijk 9,5 GB/s en 8,5 GB/s. Elk van de drie ssd's komt met DDR4-cachegeheugen, waarvan de grootte zich 1:500 verhoudt met het opslagvolume: 8 GB, 4 GB of 2 GB.

Daarnaast implementeert CFD Gaming een E26-controller van Phison en het 3D TLC-flashgeheugen van Micron, beide bekend van eerdere beloftes over ambitieuze ssd-snelheden op PCIe 5.0. In pre-productie behaalde een soortgelijke combinatie leessnelheden van bijna 12,5 GB/s.

©GMRimport

Tevens opvallend: CFD Gaming rust alle drie de PCIe 5.0-ssd's standaard uit met een heatsink, inclusief minuscule 20 mm-ventilator (met 5V-connector). Vooralsnog lijkt de heatsink de enige optie te zijn voor de PG5NFZ-ssd; een versie zonder hittespreider is vooralsnog niet beschikbaar.

Met een vraagprijs van ongeveer 353 euro kost de eerste PCIe 5.0-ssd ongeveer 18 procent meer dan een topmodel op PCIe 4.0, van dezelfde grootte. Een 2 TB-model van de Samsung 990 Pro, nota bene een van de snelste PCIe 4.0-ssd's van dit moment, kent lokaal tegenwoordig een richtprijs van circa 299 euro. Tegenover de 18 procent hogere prijs staat echter wel een beloofde (lees)snelheidsbonus van circa 34 procent. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Double XP-tokens uit vorige delen overgezet naar Call of Duty: Black Ops 6

Tijd om te prestigen

De vrijgespeelde Double XP-tokens van Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 zijn overgezet naar de multiplayer van Call of Duty: Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game.

Met de start van het eerste seizoen heeft Activision daar blijkbaar verandering in gebracht, want mensen die in de voorgaande Call of Duty-games nog tokens over hadden, kunnen die nu vinden en gebruiken in de Black Ops 6-multiplayer.

Gisteravond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Gisteren bleek al dat de update voor het eerste seizoen flink wat schijfruimte kost.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'
Nieuws

Xbox-baas: 'Groei zit niet in consoles, maar in pc en cloud'

Toch blijft het bedrijf consoles maken

Xbox-CEO Phil Spencer heeft benadrukt dat de groei binnen de game-industrie niet op het gebied van consoles te vinden is, maar op pc en in de cloud.

Dat meldt hij in een interview met Rolling Stone dat onlangs gepubliceerd werd. Hij geeft daarbij aan dat hij het geweldig vindt wanneer mensen een Xbox-console kopen, maar is wel realistisch: "Onze grootste groei qua Xbox-spelers zit op pc en in de cloud. De consolemarkt groeit niet, op geen één console. We houden van die consumenten, maar om Xbox te laten groeien draait het om pc, de cloud en om het beschikbaar stellen van onze games op meer plekken."

Het is een mantra dat Microsoft dit jaar al op verschillende momenten heeft herhaald, en de laatste week meer dan ooit lijkt te benadrukken. Eerder deze week gaf Spencer in een ander interview immers al aan dat er geen limiet is qua Xbox-games die op andere platforms kunnen verschijnen - zelfs Halo hoeft niet buiten schot te blijven. Gisteren lanceerde Microsoft daarnaast een nieuwe marketingcampagne waarin wordt benadrukt dat allerlei apparaten - waaronder pc-handhelds, televisies en smartphones - een Xbox zijn.

Spencer benadrukt in het interview echter dat ondanks de bovenstaande weg die het bedrijf is ingeslagen, fans van consoles niet bang hoeven te zijn. "We komen met meer consoles in de toekomst, alsmede andere apparaten." Eerder dit jaar gaf Microsoft ook al aan dat er aan nieuwe Xbox-hardware werd gewerkt, en deze week bevestigde Spencer geruchten dat Microsoft achter de schermen aan een Xbox-handheld werkt.

Spencer wordt in het interview ook gevraagd naar de mogelijkheid dat er een Pro-versie van de Xbox Series-consoles komt, oftewel een 'mid-gen refresh'. In zijn antwoord lijkt Spencer te suggereren dat de verschillen tussen nieuwe versies voor consoles steeds minder merkbaar zijn voor gamers en dat een nieuwe versie van de Series-consoles daardoor wellicht onnodig is. "Geeft een nieuw apparaat je echt een nieuwe ervaring? Het is minder zoals vroeger, zoals bijvoorbeeld de transitie van de Xbox naar de Xbox 360; toen stapten we van standaard definitie naar HD. Het is tegenwoordig moeilijker om de voordelen te tonen."

Spencer concludeert: "We proberen uit te breiden. 'Wat betekent Xbox?' Ik wil dat Xbox over twintig jaar nog bestaat. Om Xbox succesvol te maken, moet het om verschillende soorten hardware draaien."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!