De eerste monitoren van Razer en Xiaomi
Nieuws

De eerste monitoren van Razer en Xiaomi

Razer zet na maanden wachten eindelijk hun eerste monitor in de winkel. Daarnaast komt ook Xiaomi met een eerste product op de monitor-markt en bevestigt Nvidia de gelekte specificaties van de GTX 1660 Super.

Razers eerste gaming monitor is nu te koop

Het is al weer even geleden dat Razer de Raptor 27 gaming monitor heeft aangekondigd op CES, maar nu is hij ook eindelijk beschikbaar als pre-order. De monitor heeft een 27-inch IPS-paneel dat met FreeSync of G-Sync een verversingsfrequentie tot 144 Hz haalt. Het scherm heeft een 1440p-resolutie en een piekhelderheid van 420 nits, waarmee hij het DisplayHDR 400-certificaat heeft verdiend. Daarnaast is het kleurbereik groot genoeg om 95% van het DCI-P3-spectrum weer te geven.

©GMRimport

Hoewel de specificaties tegenwoordig niet erg bijzonder meer zijn, is het design dat wel. Rondom het paneel bevindt zich een matzwarte behuizing met zeer dunne randen, maar met name de voet is uniek. De grote metalen voet is uitgerust met de nodige RGB-verlichting en heeft kabelgoten voor de speciale Razer kabels. Deze opvallende groene kabels worden met de monitor geleverd en passen perfect bij het ontwerp. Helaas betekent dit wel dat veel andere kabels waarschijnlijk moeilijk passen, waardoor je voor nieuwe kabels bij Razer zult moeten aankloppen.

De Razer Raptor 27 is op de Amerikaanse website beschikbaar als pre-order voor 700 dollar met een verwachte leverdatum van 11 november. Wanneer de monitor in Europa geleverd gaat worden, is nog niet bekend.

Xiaomi introduceert ook een 144 Hz-monitor

Niet alleen Razer komt nu met hun eerste monitor, ook Xiaomi heeft de eerste monitor van het merk geïntroduceerd. Via Weibo, de Chinese variant op Twitter, laat het bedrijf weten dat het gaat om een 34-inch 144 Hz-monitor met de naam Mi Surface. De UltraWide-monitor heeft een resolutie van 3440x1440 pixels met een behoorlijk kromming van 1500R. De technologie achter het paneel is niet bekend gemaakt, maar gezien hij in staat moet zijn om 121% van het sRGB-spectrum weer te geven, ligt IPS redelijk voor de hand.

©GMRimport

De monitor kwam in China op 21 oktober op de markt, maar moet naar Europa komen. De monitor kost in het verre oosten in ieder geval 1999 yuan, wat neer komt op omgerekend 255 euro. Dat is ongeveer een kwart van de prijs van vergelijkbare monitoren! Deze bodemprijs zal zich dus waarschijnlijk niet direct vertalen naar Nederlandse prijzen, zeker niet met de huidige handelsoorlog, maar de kans is groot dat hij veel goedkoper wordt dan de concurrentie.

Nvidia GTX 1660 Super specificaties zijn bekend

Nvidia heeft aan Videocardz de eerder gelekte prijs en specificaties bevestigd. De GeForce GTX 1660 Super krijgt dezelfde TU116-300-chip als de originele GTX 1660 zonder extra ingeschakelde kernen. Ook de klokfrequentie en TDP zijn onveranderd, wat betekent dat de chip geen updates heeft gekregen.

©GMRimport

Wel nieuw is het gebruikte geheugen. Waar Nvidia bij de originele GTX 1660 gebruik maakt van GDDR5, krijgt de Super-variant 6 GB GDDR6. De snelheid gaat daardoor omhoog van 8 Gbps naar 14 Gbps, wat betekent dat de totale geheugenbandbreedte stijgt naar 336 GBps. Dat is zelfs hoger dan de 288 GBps van de GTX 1660 Ti. Wat dit in de praktijk gaat betekenen weten we pas als we zelfs een exemplaar hebben kunnen testen.

Naast de snelheid van het geheugen, is ook de adviesprijs omhoog gegaan. Vanaf 29 oktober moet de Nvidia GTX 1660 Super beschikbaar zijn voor 229 dollar, 10 dollar meer dan het origineel.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error