DirectStorage komt alsnog naar Windows 10
Nieuws

DirectStorage komt alsnog naar Windows 10

Microsoft heeft laten weten dat de DirectStorage-functionaliteit toch beschikbaar gesteld zal worden op Windows 10. Via een blogpost op het href="https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-developer-preview-now-available/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">officiële DirectX-blog</a> werd bekendgemaakt dat een previewversie van de technologie nu uit te proberen is voor spelontwikkelaars.

De game-gerichte optimalisatie tussen opslag en videogeheugen stond eerder al op de planning voor Windows 10. Sinds DirectStorage onthuld werd als onderdeel van Windows 11, bleef het echter stil rond de compatibiliteit met Windows 10. Kortstondig bestond de kans dat de technologie exclusief zou zijn voor het nieuwere besturingssysteem.

Het DirectX-team verzekert dat DirectStorage wel degelijk compatibel is met Windows 10 — zelfs voor ietwat verouderde opslag, zoals traditionele harde schijven. De voordelen in laadsnelheid komen wel beter tot hun recht op moderne opslagmedia (zoals snelle NVMe ssd's) met later ook betere stack-opslag in het verschiet voor Windows 11. 

©GMRimport

De previewversie van DirectStorage op Windows 10 is vooralsnog exclusief beschikbaar voor spelontwikkelaars die het embargo ondertekent hebben. Games moeten allereest op DirectStorage gebouwd worden, eer eindgebruikers de opslagoptimalisatie überhaupt kunnen ervaren. Vooralsnog is versie 1909 van Windows 10 daarvoor benodigd, alsmede de DirectX 12 Agility SDK

DirectStorage is in essentie de pc-keerzijde van Xbox' Velocity Architecture. Door gecomprimeerde data slim door te laten stromen naar het videogeheugen, genieten games van een snellere pijpleiding tussen de componenten. 

Pas op het gpu-niveau wordt de speldata 'uitgepakt', waardoor bijvoorbeeld  het werkgeheugen en de centrale processor ondertussen minder zwaar beladen worden bij het inladen van nieuwe data. Hierdoor wordt de ferme bandbreedte van nieuwe videokaarten ook des te beter benut.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!