DirectStorage komt alsnog naar Windows 10
Nieuws

DirectStorage komt alsnog naar Windows 10

Microsoft heeft laten weten dat de DirectStorage-functionaliteit toch beschikbaar gesteld zal worden op Windows 10. Via een blogpost op het href="https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-developer-preview-now-available/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">officiële DirectX-blog</a> werd bekendgemaakt dat een previewversie van de technologie nu uit te proberen is voor spelontwikkelaars.

De game-gerichte optimalisatie tussen opslag en videogeheugen stond eerder al op de planning voor Windows 10. Sinds DirectStorage onthuld werd als onderdeel van Windows 11, bleef het echter stil rond de compatibiliteit met Windows 10. Kortstondig bestond de kans dat de technologie exclusief zou zijn voor het nieuwere besturingssysteem.

Het DirectX-team verzekert dat DirectStorage wel degelijk compatibel is met Windows 10 — zelfs voor ietwat verouderde opslag, zoals traditionele harde schijven. De voordelen in laadsnelheid komen wel beter tot hun recht op moderne opslagmedia (zoals snelle NVMe ssd's) met later ook betere stack-opslag in het verschiet voor Windows 11. 

©GMRimport

De previewversie van DirectStorage op Windows 10 is vooralsnog exclusief beschikbaar voor spelontwikkelaars die het embargo ondertekent hebben. Games moeten allereest op DirectStorage gebouwd worden, eer eindgebruikers de opslagoptimalisatie überhaupt kunnen ervaren. Vooralsnog is versie 1909 van Windows 10 daarvoor benodigd, alsmede de DirectX 12 Agility SDK

DirectStorage is in essentie de pc-keerzijde van Xbox' Velocity Architecture. Door gecomprimeerde data slim door te laten stromen naar het videogeheugen, genieten games van een snellere pijpleiding tussen de componenten. 

Pas op het gpu-niveau wordt de speldata 'uitgepakt', waardoor bijvoorbeeld  het werkgeheugen en de centrale processor ondertussen minder zwaar beladen worden bij het inladen van nieuwe data. Hierdoor wordt de ferme bandbreedte van nieuwe videokaarten ook des te beter benut.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!