Microsoft legt de Velocity-architectuur van de Series X uit
Een van de nieuwe features van de Xbox Series X is Velocity, de vernieuwde architectuur voor de next-gen-console van Microsoft. Er was vrij weinig over Velocity bekend en daarom heeft Microsoft in een blogpost en video meer uitleg over Velocity gegeven.
In eenblogpostvertelt Jason Ronald dat Velocity ervoor moet zorgen dat de assets in een game sneller gestreamd kunnen worden en dat bottlenecks kunnen worden voorkomen.
Er worden vier onderdelen genoemd die mogelijk maken. Allereerst heeft de SSD een snelheid 2.4GB/s, wat veertig keer sneller is dan bij de Xbox One. Een nieuw algoritme voor textures, in combinatie met een nieuwe decompressiemethode moeten resultaten opleveren die maar liefst honderd keer sneller zijn dan de huidige Xbox-consoles.
Verder moet DirectStorage API het mogelijk maken om de laadtijden te verlagen vanaf de harde schijf. Als laatst wordt Sampler Feedback Streaming genoemd, waarbij selectieve porties van 'mipmaps' kunnen worden geladen.
De Xbox Series X moet dit najaar uitkomen. Volgende week vindt er een nieuwe Xbox Games Showcase over de first party- games op deze next-gen-console plaats.