der8auer demonstreert Intels 'geheime' overklokplatform
Nieuws

der8auer demonstreert Intels 'geheime' overklokplatform

Overklokveteraan der8auer mocht bij Intels 'OC Lab' op bezoek en demonstreerde daar onder meer Intels interne overklokplatform ROC.

In zijn nieuwste

Watch on YouTube

neemt Roman 'der8auer' Hartung kijkers mee naar het Intel OC Lab in Portland, waar Intel zelf experimenteert met (eigen) hardware en het verhogen van klokfrequenties in het specifiek. 

der8auer laat onder meer zien hoe Intels modulaire ontwikkelmoederborden meer uitleesbare data uitspuwen, chipsets verwisselbaar maken en hoe ook laptopprocessoren relatief makkelijk vervangen en getest kunnen worden. Daarbovenop komt Intels 'Real-Time OverClocking'-platform (ROC), een bijzonder handig stukje overkloksoftware wat vooralsnog niet voor consumenten bedoeld is.

Opvallend aan ROC is dat de software vele malen gebruiksvriendelijker oogt dan Intels voor de consument bedoelde software, Intel Extreme Tuning Utility (XTU). De software stelt gebruikers in staat om gaandeweg kloksnelheden en voltages op te krikken, zonder het proces al te complex te maken. Daardoor is het ook mogelijk om hybride cpu-architecturen, met bijvoorbeeld grote en kleinere rekenkernen, in één klap op dezelfde frequentie te klokken. 

Watch on YouTube

der8auer testte het mobiele ontwikkelplatform met de Intel Core i9-13900HK, een onbegrensde hybride processor met 6 Performance-kernen en 8 Efficiency-kernen, op basis van een Alder Lake-chip. De cpu zou standaard op maximaal 5,4 GHz moeten opereren, maar kon met ROC relatief makkelijk opgevoerd worden tot een stabiele 5,8 GHz over alle kernen. 

Daarbij moet wel gezegd worden dat Intels testsysteem beschikt over een voor laptops ongebruikelijk koeloplossing, met een ferm koperen koellichaam en een compacte ventilator. Het koelrendement is ongetwijfeld zwakker dan een volwaardige processorkoeler voor desktops, maar presteert waarschijnlijk beter dan veel oplossingen voor laptops. 

En toch bleek de overgeklokte processor noch diens koeloplossing geheel onfeilbaar: bij het naderen van een frequentie van 5,985 GHz, crashte het testsysteem. Desalniettemin is het noemenswaardig dat een mobiele processor, onder de juiste omstandigheden, nog relatief makkelijk op te voeren is naar een klokfrequentie á 5,8 GHz. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!