Besmetting in opslagfabriek kan ssd-prijzen tot 10 procent verhogen
Nieuws

Besmetting in opslagfabriek kan ssd-prijzen tot 10 procent verhogen

Opslagfabrikant Western Digital heeft vorige maand zeker 6,5 exabytes (6,5 miljard gigabytes) aan flashgeheugen verloren aan materiaalbesmetting. Industrie-analisten verwachten dat de chemische vervuiling de prijzen op ssd's kan doen toenemen met 5 tot 10 procent.

De prijsverhoging werd gecalculeerd door analisten van TrendForce, in samenwerking met Kioxia — voorheen Toshiba Memory. Het in Tokio gebaseerde Kioxia is een van de geheugenfabrikanten die, samen met de Japanse fabriek van Western Digital, getroffen werd door de chemische vervuiling. De twee flashgeheugenfabrieken waren, in het derde kwartaal van 2021, samen goed voor circa 32,5 procent van het gehele marktaandeel in de sector.

Flashgeheugen, in het specifiek dat van de driedimensionale NAND-soort, is een van de belangrijkste componenten in moderne nvme-ssd's. Opslagschijven uit de PCIe 4.0-generatie kunnen, zeker in grotere volumes, al aardig aan de prijs zijn, maar TrendForce verwacht nu dat ze gedurende het tweede kwartaal van dit jaar enkel in prijs zullen stijgen. Oorspronkelijk had het analistenbureau verwacht dat NAND-geheugen juist 5 tot 10 procent goedkoper zou worden, gedurende datzelfde kwartaal.

In hoeverre de aanstaande tekorten in flashgeheugen en de bijbehorende prijstoename op consumenten verhaald zal worden, blijft een kwestie van afwachten. TrendForce kaart echter wel aan dat zowel Western Digital als Kioxia recentelijk prioriteit hadden bij het produceren van pc-ssd's en eMMC-geheugen. Vooral dat eerste is relevant voor gamers, gezien naast high-end pc's ook de next-gen consoles beroep doen op dezelfde soort (PCIe 4.0-)ssd's.

Vooralsnog lijken weinig lokale retailers de prijzen van nvme-ssd's uit hun bestaande voorraad significant te verhogen — maar dat tij zou mogelijk kunnen keren. Wie binnenkort nog opslag wil uitbreiden (dan wel versnellen), doet er goed aan tijdig op zoek te gaan naar een leuke aanbieding op nvme-ssd's.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!