Battlefield 2042 is in alle opzichten groter
Nieuws

Battlefield 2042 is in alle opzichten groter

Eigenlijk had Battlefield 2042 al bijna in de winkels moeten liggen, maar href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/battlefield-2042-uitgesteld-naar-19-november/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">vorige maand</a> werd de release een paar weken opgeschoven. Daardoor hebben we nu pas de bètaversie van Battlefield 2042 kunnen spelen. Daaruit blijkt dat het uitstel zeker niet onnodig was.

In de bèta is alleen de map Orbital beschikbaar: een gloednieuw en gigantisch slagveld voor 128 spelers. Tenminste, op PlayStation 5, Xbox Series X en pc. Op de PS4 en Xbox One is Battlefield 2042 speelbaar met 64 spelers. Wij spelen ‘m op de Xbox Series X en dat is een behoorlijk indrukwekkende ervaring.

Battlefield XL

Door de schaalvergroting is Battlefield grootser dan ooit tevoren. Straaljagers vliegen over, raketten van een gevechtshelikopter slaan in en overal waar je kijkt zie je vuurgevechten ontstaan. Het is authentiek Battlefield, maar dan met nog meer van… nou ja, alles eigenlijk: spelers, voertuigen, explosies, noem maar op. Al die vuurgevechten hebben ook een verwoestende uitwerking op de map. Muren brokkelen af, sprinklerinstallaties gaan aan, palmbomen knappen als luciferhoutjes en een salvo op gasleidingen zorgt voor gigantische rookwolken. De kroonjuweel van Orbital is natuurlijk het platform waar een enorme draagraket klaarstaat om gelanceerd te worden. In sommige gevallen zal de raket inderdaad gelanceerd worden, maar het kan ook gebeuren dat ‘ie met een gigantische explosie ontploft.

©GMRimport

Alsof dat niet genoeg is, verandert ook het weer op de map. De ene keer spelen we in de stralende zon en is er geen vuiltje aan de lucht. Tijdens een ander potje slaat het weer geleidelijk om. De regen neemt toe, de bomen dansen steeds heviger in de wind en langzaam ontstaat er een ware orkaan op de map. Omdat die weerseffecten willekeurig zijn, en de uitkomst van de raketlancering wordt bepaald door het spelverloop, is het ieder potje weer een verrassing wat er precies gebeurt.

Het is een beetje de vraag of Battlefield 2042 niet is doorgeschoten. Het is allemaal wel érg chaotisch.

-

Ruw en chaotisch

Aanvankelijk geeft Battlefield 2042 door al die variabelen echt een next-gen ervaring. Al dat technische geweld trekt helaas wel zichtbaar een flinke wissel op de hardware. Het is natuurlijk niet voor niets pas een bèta, maar Battlefield 2042 verkeert in een nog erg ruwe staat. Grafische glitches, beeldvullende flikkeringen en bizarre animaties bij het sterven zijn schering en inslag. Zo dicht op de release mag dat eigenlijk al niet meer in deze mate voorkomen.

Los van technische onvolmaaktheden, is het verder een beetje de vraag of Battlefield 2042 niet is doorgeschoten. Het is allemaal wel érg chaotisch. Misschien ligt dat aan deze specifieke map: in het geval van Orbital concentreren de gevechten zich vooral rondom de drie middelste controlepunten, die beide teams proberen te veroveren. Doordat die drie punten in een driehoek liggen, ontstaat er een soort voortdurende rondo waarbij controlepunten om de haverklap veroverd worden.

In deze rondo rent iedereen als een kip zonder kop rond en wordt er maar weinig samengewerkt om de controlepunten te veroveren of vast te houden. Dat samenwerken wordt ook niet makkelijk gemaakt. In de bèta zien teamgenoten en vijanden er bijna hetzelfde uit, waardoor je pas laat ziet of je de trekker moet overhalen of niet. Daarnaast worden veel plekken ingenomen door computergestuurde teamgenoten en tegenstanders.

©GMRimport

Van computergestuurde deelnemers hoef je al helemaal geen ondersteuning te verwachten. Ze bieden veel minder weerstand dan echte spelers en vertonen nogal dom gedrag. Zo kwam het voor dat een stuk of vier computergestuurde tegenstanders allemaal achter elkaar renden, ongeveer een paar meter achter elkaar, om hetzelfde laddertje te beklimmen. Dat de persoon voor hen steeds genadeloos onderaan de ladder werd gesniped door ondergetekende, deed hen welgeteld helemaal niets. Het bericht dat spelers en bots nauwelijks van elkaar te onderscheiden zouden zijn, kunnen we voorlopig naar het land der fabelen verwijzen.

Die bots maken het ook (nog) lastiger om een beeld te krijgen van het spelverloop. Dat jij aan de lopende band kills maakt, zegt namelijk helemaal niets over of je aan de winnende hand bent. Sowieso wordt met 128 spelers je individuele bijdrage natuurlijk steeds minder doorslaggevend. Het is dus maar goed dat er een tellertje onderin beeld aangeeft welk team aan de winnende hand is, want te midden van deze explosieve chaos is het haast onmogelijk een beeld te krijgen hoe goed je team er eigenlijk voor staat.

©GMRimport

Overweldigend

Zijn 128 spelers teveel van het goede? Misschien, maar nogmaals: het kan ook aan de map liggen. Wellicht dat in andere maps een meer geordende frontlinie ontstaat, die steeds verschuift als er controlepunten worden veroverd. Of is de chaos juist een sterk punt van Orbital? Het is maar hoe je het bekijkt. Door die driehoek van controlepunten wordt de moshpit waar ‘het’ gebeurt immers groter, waardoor meer spelers zich kunnen mengen in het enorme strijdgewoel. De actie is groots qua schaal, maar op een manier toch geconcentreerd. Eerlijk is eerlijk: dat levert ook hele toffe scenario’s op. Toen we met een tank dwars door deze driehoek ploegden, was het prijsschieten. Welke kant we ook opkeken, vrijwel ieder schot was raak. We voelden ons de koning te rijk. Nou ja, totdat de vijand ons helemaal zat was en opblies, natuurlijk. Ook dat is Battlefield.

Het moge duidelijk zijn dat Battlefield 2042 in ieder opzicht groter is, waarbij we nog even in het midden laten of groter ook daadwerkelijk beter is. Maar met meer spelers, grotere maps en dynamische weersomstandigheden is Battlefield 2042 ontegenzeggelijk indrukwekkend, tegen het overweldigende aan. Het uitstel is echter zeker geen overbodige luxe geweest, gezien de bedenkelijke technische staat van de bèta. Het is te hopen dat ontwikkelaar Dice die laatste plooien op tijd glad weet te strijken. Want als Battlefield 2042 eenmaal stabiel loopt, wordt het zeker geen straf om uitvoerig uit te testen of de schaalvergroting goed uitpakt.

Battlefield 2042 verschijnt op 19 november voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Voor deze preview werd de game gespeeld op een Xbox Series X.

Laatste previews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!