Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR
Nieuws

Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR

Nvidia's technologie oogt scherper in 26 pc-games

Volgens een analyse van Hardware Unboxed oogt Nvidia's DLSS 2-upscaling in veel gevallen scherper dan AMD's FidelityFX Super Resolution (FSR).

In een recente

Watch on YouTube

wordt Nvidia's ai-gedreven upscaling een-op-een vergeleken met AMD's open-source alternatief in 26 verschillende pc-games die compatibiliteit met beide ondersteunen. 

De test betreft specifiek versie 2.2 van DLSS en FSR 2.0 en wordt in zowel de Quality als Performance-profielen getest, met uitvoer op 1440p en 4k. In totaal staat dat tot 104 verschillende vergelijkingen, waarvan Hardware Unboxed stelt dat slechts 8 scenario's grofweg identiek ogen; in alle andere gevallen oogt DLSS mild tot significant scherper dan FSR.

Watch on YouTube

Daarbij valt op dat DLSS vaker mooier oogt op de kleinere 1440p-resolutie, meestal in de Performance-modus (2x upscaled). Het gros van de keren dat de twee technologieën gelijkspel spelen, is dat op 4k-resolutie in Quality-modus (1,5x upscaled).

Volgens de analyse is DLSS beter in staat om met lastigere texturen om te gaan bij het generen van nieuwe pixels. Voorbeeldig daarin is bijvoorbeeld bebossing en flora in games; bij FSR kunnen die schermvlakken sneller wazig of gecomprimeerd ogen nadat ze door de technologie opgeschaald zijn. 

De conclusie van Hardware Unboxed zal voor velen geen verrassing zijn. DLSS staat als algoritmische technologie al langer op de markt en wordt door Nvidia voortdurend verbeterd; het hier gebruikte DLSS 2.2 is inmiddels lang en breed opgevolgd door DLSS 3

FSR is als alternatief amper twee jaar in omloop, al beperkt AMD de technologie niet tot enkel de eigen of exclusieve videokaarten. Op papier kan vrijwel elke soort processor met FSR de beelduitvoer van games verscherpen. Nvidia houdt DLSS exclusief voor videokaarten met Tensor-keren, waarbij DLSS 3 zich beperkt tot enkel de nieuwere RTX 40-reeks.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error