Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR
Nieuws

Analyse stelt dat DLSS-upscaling veelal mooier is dan FSR

Nvidia's technologie oogt scherper in 26 pc-games

Volgens een analyse van Hardware Unboxed oogt Nvidia's DLSS 2-upscaling in veel gevallen scherper dan AMD's FidelityFX Super Resolution (FSR).

In een recente

Watch on YouTube

wordt Nvidia's ai-gedreven upscaling een-op-een vergeleken met AMD's open-source alternatief in 26 verschillende pc-games die compatibiliteit met beide ondersteunen. 

De test betreft specifiek versie 2.2 van DLSS en FSR 2.0 en wordt in zowel de Quality als Performance-profielen getest, met uitvoer op 1440p en 4k. In totaal staat dat tot 104 verschillende vergelijkingen, waarvan Hardware Unboxed stelt dat slechts 8 scenario's grofweg identiek ogen; in alle andere gevallen oogt DLSS mild tot significant scherper dan FSR.

Watch on YouTube

Daarbij valt op dat DLSS vaker mooier oogt op de kleinere 1440p-resolutie, meestal in de Performance-modus (2x upscaled). Het gros van de keren dat de twee technologieën gelijkspel spelen, is dat op 4k-resolutie in Quality-modus (1,5x upscaled).

Volgens de analyse is DLSS beter in staat om met lastigere texturen om te gaan bij het generen van nieuwe pixels. Voorbeeldig daarin is bijvoorbeeld bebossing en flora in games; bij FSR kunnen die schermvlakken sneller wazig of gecomprimeerd ogen nadat ze door de technologie opgeschaald zijn. 

De conclusie van Hardware Unboxed zal voor velen geen verrassing zijn. DLSS staat als algoritmische technologie al langer op de markt en wordt door Nvidia voortdurend verbeterd; het hier gebruikte DLSS 2.2 is inmiddels lang en breed opgevolgd door DLSS 3

FSR is als alternatief amper twee jaar in omloop, al beperkt AMD de technologie niet tot enkel de eigen of exclusieve videokaarten. Op papier kan vrijwel elke soort processor met FSR de beelduitvoer van games verscherpen. Nvidia houdt DLSS exclusief voor videokaarten met Tensor-keren, waarbij DLSS 3 zich beperkt tot enkel de nieuwere RTX 40-reeks.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!