Nvidia onthult roadmap voor toekomstige gpu's en cpu's
Nieuws

Nvidia onthult roadmap voor toekomstige gpu's en cpu's

Voortdurende tekorten of niet, de hardware-wereld staat niet stil. Per uitgebreide livestream liet Nvidia weten wat men de komende tijd van de groene gigant kan verwachten, terwijl AMD juist stilletjes een nieuwe reeks langverwachte processoren op de markt zet — maar ook weer niet helemaal. In de Hardware Update praten we je bij over het grootste nieuws van de afgelopen week, met een veelbelovende verschijning van Samsungs opgefriste gamingmonitor als uitsmijter.

Nvidia ‘Ampere Next’-gpu’s staan op de planning voor 2022

De zogenaamde

Watch on YouTube

van Nvidia-voorzitter Jensen Huang stond bol van de zakelijke beloftes, maar deed ook zaken uit de doeken die de gemiddelde gamer kan waarderen. 

Tussen de rits nieuwe designkaarten en AI-applicaties was immers ook Nvidia’s roadmap voor toekomstige processoreenheden te zien. Echt concreet is het allemaal niet te noemen, maar Nvidia onderstreept dat de opvolger voor de RTX 30-chips, vooralsnog ‘Ampere Next’ genaamd, in 2022 al zou kunnen lanceren.

Huang gaf daarbij aan dat Nvidia de komende tijd hun tweejarige launch-stramien vast zal houden, met zo nu en dan een kicker tussendoor. Zodoende staat ‘Ampere Next Next’ voorlopig dan ook op de planning voor 2024. De Ampere-architectuur en -insteek blijft gewaarborgd, al is het niet honderd procent zeker dat deze nieuwe reeks op hetzelfde 8nm procedé van Samsung zal blijven draaien. 

©GMRimport

De roadmap maakt daarbij ook ruimte voor de Grace-cpu’s en nieuwe BlueField-processoren voor datacenters. Deze twee projecten zijn, jammer genoeg, niet bedoeld voor de consumentenmarkt. 

Project Grace is hoe Nvidia de recent aangewonnen Arm-divisie op x86-architectuur toegankelijk wil maken voor grootschalige supercomputers, terwijl de BlueField 'dpu' al genesteld is in reeds bestaande workstations van Nvidia. De komende tijd hoopt Nvidia grootser in te zetten op hun AI-gedreven productie-machines en -applicaties voor grote bedrijven, alsmede de wetenschap.

Watch on YouTube

Voorheen vielen de namen ‘Lovelace’ en ‘Hopper’ al als mogelijke opvolgers van de Ampere-architectuur voor respectievelijk gamers en de professionele markt. ‘Ampere Next’ zou later nog omgedoopt kunnen worden tot Lovelace, terwijl de aankondiging van de Grace-processoren — vernoemd naar computerwetenschapper Grace Hopper — mogelijk verklappen dat de ‘Hopper’-noemer even van de baan is.  

AMD lanceert Ryzen 5000G-cpu’s; helaas niet voor zelfbouwers

In tijden waar je nieuwe build waarschijnlijk even zonder gpu door het leven moet, kunnen krachtige cpu’s met geïntegreerde graphics uitkomst bieden. AMD’s nieuwe reeks Ryzen 5000G-processoren doet precies dat, maar de desktop-cpu’s zijn voorlopig exclusief voor partnerfabrikanten die pre-builds in elkaar zetten. De eerste drie zogenaamde ‘Cezanne’-processoren zijn daarom ook in absolute stilte verschenen — zelfs een tweetje bleef uit.

Oorspronkelijk beloofde AMD dat de Ryzen 5000G-serie ergens in het tweede kwartaal in de schappen zou liggen voor consumenten, maar die belofte lijkt stilletjes geschrapt te zijn. Op de officiële website wordt nu enkel gesproken over exclusieve beschikbaarheid voor het OEM-bestand. In voorzichtig rondgestuurde persberichten spreekt AMD nog wel over een verschijning voor zelfbouwers “ergens later dit jaar”. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Diezelfde persberichten bevatten ook een aantal veelbelovende slides, waarin de 7nm Cezanne-processoren gebenchmarkt zijn tegenover hun respectievelijke Intel-concurrentie op 14nm. In productieve applicaties presteren de Ryzen 3 5300G, Ryzen 5 5600G en Ryzen 7 5700G aanzienlijk beter dan Intels aanbod van hun tiende generatie — ook al komen de hoeveelheid rekenkernen precies overeen.

Vooral de AMD Ryzen 7 5700G zou met geïntegreerde Radeon-graphics nog een aardig eind komen in game-prestaties. De 65 watt processor klokt volgens AMD tot 92 frames per seconde in Fortnite en zou 34 frames in Assassin’s Creed Odyssey kunnen behalen. De benchmarks zijn daarentegen wel uitgevoerd op 1080p, op ‘Low’ instellingen. Desalniettemin, mocht je eventjes niet aan een videokaart kunnen komen, kun je hiermee alsnog houtje-touwtje uit de voeten.

Vernieuwde Samsung Odyssey G9 is mogelijk eerste monitor met DisplayHDR 2000-certificaat

De reeks Odyssey-monitoren van Samsung wordt al langer gezien als ‘de Bentley onder de beeldschermen’, maar daar blijft het niet bij. Samsung gaf eerder al aan een vernieuwde versie van hun 49 inch ultra-brede Odyssey G9 te willen ontwikkelen, waarover nu de eerste details gelekt lijken te zijn. Op de Chinese webwinkel Taobao verscheen de vernieuwde gamingmonitor al, compleet met belofte over een DisplayHDR 2000-certificaat van VESA.

Dat is interessant, gezien VESA zelf vooralsnog geen DisplayHDR 2000-onderscheidingen uitdeelt. Op moment van schrijven toppen VESA-certificaten af op DisplayHDR 1400. 

Om überhaupt in aanmerking te komen voor de hoogste VESA-stempel van nu, dienen schermen een piekhelderheid van 1400 cd/m2, krachtige lokale dimmers, uitzonderlijk hoge (dynamische) contrastratio’s en minimaal 95% dekking van het DCI-P3 kleurengamma te bieden. Mogelijk is dat dus allemaal niet genoeg voor Samsungs nieuwe paradepaardje.

©GMRimport

DisplayHDR 2000 zou vermoedelijk slaan op minimale piekhelderheden van 2000 cd/m2, in combinatie met andere visuele tegemoetkomingen. Mocht Taobao’s informatie kloppen, dan is die verhoogde helderheid hoogstwaarschijnlijk te danken aan Samsungs inclusie van de eerder aangekondigde Quantum MiniLED-verlichting, met 2048 afzonderlijke dimmingzones.

Ongeacht de andere vernieuwingen, is 2000 cd/m2 al twee keer zo helder als de Odyssey G9 van 2020. Deze werd destijds voorzien van een DisplayHDR 1000-certificaat, wat ook al uitzonderlijk hoog is voor een monitor die zich toch meer op veeleisende gamers richt. 

©GMRimport

Volgens Taobao blijven andere specificaties van het scherm onveranderd. Ook de vernieuwde versie maakt gebruik van een 10-bits VA-paneel, een resolutie van 5120 bij 1440 pixels, 240 hertz beeldverversing, 1 milliseconde responstijd en een 1000R-curve. 

Hoe je het ook wendt of keert, zo’n vehikel op je bureaublad is een flinke flex. Al kon je dat natuurlijk ook al zeggen over de vorige uitvoeringen van deze monitor.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!