'AMD's AM5-socket ondersteunt geen PCIe 5.0'
Nieuws

'AMD's AM5-socket ondersteunt geen PCIe 5.0'

Twitter-ingewijde href="https://twitter.com/ExecuFix/status/1396186934452670467" rel="noopener noreferrer" target="_blank">@ExecuFix</a> lekte dit weekend aardig wat details over AMD's eerstvolgende processor-platform. De nieuwe AM5-socket zou wél ondersteuning voor dual-channel DDR5-geheugen ondersteunen, maar laat PCIe 5.0-integratie nog even links liggen.

Volgens de lekker van dienst is het AM5-platform gebouwd op de LGA1718-socket. AMD maakte voorheen veel gebruik van PGA-vormen (Pin Grid Array), maar zou nu overstappen op LGA (Land Grid Array). Dit houdt in dat de 1718 contactpinnetjes op het moederbord gesoldeerd zijn, in plaats van op de processor zelf.

Later werd ook toegevoegd dat AM5-processoren dezelfde grootte als AM4 aanhouden: 40 bij 40 millimeter. Door de nieuwe moederborduitsparing is het onduidelijk of bestaande processorkoelers forward compatible zijn met de AM5-vorm.

Met de komst van het AM5-platform stapt AMD ook over op een 600-serie moederbordchipsets. Momenteel begeeft AMD zich op X570-chips, met binnenkort ook een X570S-update, specifiek bedoeld voor moderne AMD-processoren op het AM4-platform.

Het gemis van PCIe 5.0 voor de eerste reeks Zen 4-processoren bederft de pret maar gedeeltelijk. Concurrent Intel zal met hun Alder Lake-generatie processoren zowel DDR5 als PCIe 5.0 ondersteunen, maar momenteel is het aanbod in hardware op de PCIe 5.0-interface überhaupt nog schaars. Ondertussen werken tal van geheugenfabrikanten aan hun eerste kits op DDR5-interface.

AMD heeft zelf nog geen uitspraak gedaan over het bestaan van het AM5-platform, laat staan over de cpu's die daarin vallen. Aan de andere kant staat bij Intel nog steeds de belofte overeind dat hun nieuwe Alder Lake-processoren "in de tweede helft van 2021" moeten verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error