'AMD's AM5-socket ondersteunt geen PCIe 5.0'
Nieuws

'AMD's AM5-socket ondersteunt geen PCIe 5.0'

Twitter-ingewijde href="https://twitter.com/ExecuFix/status/1396186934452670467" rel="noopener noreferrer" target="_blank">@ExecuFix</a> lekte dit weekend aardig wat details over AMD's eerstvolgende processor-platform. De nieuwe AM5-socket zou wél ondersteuning voor dual-channel DDR5-geheugen ondersteunen, maar laat PCIe 5.0-integratie nog even links liggen.

Volgens de lekker van dienst is het AM5-platform gebouwd op de LGA1718-socket. AMD maakte voorheen veel gebruik van PGA-vormen (Pin Grid Array), maar zou nu overstappen op LGA (Land Grid Array). Dit houdt in dat de 1718 contactpinnetjes op het moederbord gesoldeerd zijn, in plaats van op de processor zelf.

Later werd ook toegevoegd dat AM5-processoren dezelfde grootte als AM4 aanhouden: 40 bij 40 millimeter. Door de nieuwe moederborduitsparing is het onduidelijk of bestaande processorkoelers forward compatible zijn met de AM5-vorm.

Met de komst van het AM5-platform stapt AMD ook over op een 600-serie moederbordchipsets. Momenteel begeeft AMD zich op X570-chips, met binnenkort ook een X570S-update, specifiek bedoeld voor moderne AMD-processoren op het AM4-platform.

Het gemis van PCIe 5.0 voor de eerste reeks Zen 4-processoren bederft de pret maar gedeeltelijk. Concurrent Intel zal met hun Alder Lake-generatie processoren zowel DDR5 als PCIe 5.0 ondersteunen, maar momenteel is het aanbod in hardware op de PCIe 5.0-interface überhaupt nog schaars. Ondertussen werken tal van geheugenfabrikanten aan hun eerste kits op DDR5-interface.

AMD heeft zelf nog geen uitspraak gedaan over het bestaan van het AM5-platform, laat staan over de cpu's die daarin vallen. Aan de andere kant staat bij Intel nog steeds de belofte overeind dat hun nieuwe Alder Lake-processoren "in de tweede helft van 2021" moeten verschijnen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!