AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'
Gamer.nl
Nieuws

AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'

Dr. Lisa Su, de huidige CEO van chipgigant AMD, verwacht dat de mondiale chiptekorten in de tweede helft van 2022 af zullen nemen. Op de Code Conference in Beverly Hills sprak ze gisteren uitgebreid over de stand van zaken rondom veelgevraagde hardware.

Omroep CNBC verzamelde enkele citaten uit Dr. Su's toedracht op de conferentie. Haar vooruitzicht is hoopvol, maar niet per se voor de nabije toekomst. 

"[De industrie gaat] altijd door cycli van ups en downs, waarbij de vraag het aanbod kan overstijgen — of vice versa. Maar deze keer is het anders." Dr. Su verwacht dat het huidige aanbod in ieder geval tot midden 2022 "waarschijnlijk krap blijft".

"Het kan 18 tot 24 maanden duren om een nieuwe chipfabriek op te zetten, soms veel langer", verklaart Su. "Die investeringen zijn misschien een jaar geleden pas van start gegaan." 

Zonder het opzetten van nieuwe fabrieksbanden blijft de vraag naar chips groter dan het aanbod. De verwachting is daardoor dat het najaar van 2021 nog duurder uitpakt dan dat van 2020, als we het hebben over de tekorten en prijsinflatie van populaire hardware. Volgens Su zou rond midden 2022 de productiecapaciteit beter in balans zijn met de vraag.

Op de Code Conference benadrukte Dr. Su wederom dat gamers AMD's prioriteit zijn. AMD blokkeert misschien geen crypto-mining met de Radeon-videokaarten (zoals Nvidia), maar volgens de CEO zijn "consumentenapplicaties" nog altijd de focus van AMD's producten. Dat crypto-boeren soms alsnog de prijzen van hardware omhoog stuwen, haalde Su verder niet aan.

©GMRimport

Su ervaart de coronapandemie nog altijd als de grote drijfveer achter het chiptekort én het flinke stijgen van AMD's aandelenkoers. Het werken en leren vanuit huis dreef veel consumenten naar het aanschaffen van nieuwe pc's, maar ook de nieuwe generatie consoles creëerde extra veel vraag naar krachtige chips — toevallig vaak die van AMD.

Aan 'de overkant' is het vooruitzicht grimmiger. Pat Gelsinger, de voorzitter van AMD's directe concurrent Intel, claimde in mei nog dat het chiptekort "nog jaren" aan zou houden. 

De AMD-voorzitter sprak op de Code Conference ook kort over andere ondernemingen vanuit AMD. Zo zou Dr. Lisa Su verwachten dat AMD's overname van halfgeleiderproducent Xilinx "nog voor eind 2021 afgerond" moeten zijn. Vorig jaar had AMD die acquisitie al aangekondigd, voor een bedrag van 35 miljard dollar, maar de overname wacht nog op een laatste paar goedkeuringen.

Daar voegt Su aan toe dat ze veel uitkomst ziet in onderlinge samenwerking tussen hardware-partijen. "Consolidatie is onvermijdelijk", claimt de AMD-voorzitter. "Start-ups kunnen coole dingen doen. [...] Maar als je iets groots wilt betekenen voor deze industrie, dan is opschalen ook belangrijk."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!