AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'
Nieuws

AMD-voorzitter: 'Chiptekort neemt af in tweede helft 2022'

Dr. Lisa Su, de huidige CEO van chipgigant AMD, verwacht dat de mondiale chiptekorten in de tweede helft van 2022 af zullen nemen. Op de Code Conference in Beverly Hills sprak ze gisteren uitgebreid over de stand van zaken rondom veelgevraagde hardware.

Omroep CNBC verzamelde enkele citaten uit Dr. Su's toedracht op de conferentie. Haar vooruitzicht is hoopvol, maar niet per se voor de nabije toekomst. 

"[De industrie gaat] altijd door cycli van ups en downs, waarbij de vraag het aanbod kan overstijgen — of vice versa. Maar deze keer is het anders." Dr. Su verwacht dat het huidige aanbod in ieder geval tot midden 2022 "waarschijnlijk krap blijft".

"Het kan 18 tot 24 maanden duren om een nieuwe chipfabriek op te zetten, soms veel langer", verklaart Su. "Die investeringen zijn misschien een jaar geleden pas van start gegaan." 

Zonder het opzetten van nieuwe fabrieksbanden blijft de vraag naar chips groter dan het aanbod. De verwachting is daardoor dat het najaar van 2021 nog duurder uitpakt dan dat van 2020, als we het hebben over de tekorten en prijsinflatie van populaire hardware. Volgens Su zou rond midden 2022 de productiecapaciteit beter in balans zijn met de vraag.

Op de Code Conference benadrukte Dr. Su wederom dat gamers AMD's prioriteit zijn. AMD blokkeert misschien geen crypto-mining met de Radeon-videokaarten (zoals Nvidia), maar volgens de CEO zijn "consumentenapplicaties" nog altijd de focus van AMD's producten. Dat crypto-boeren soms alsnog de prijzen van hardware omhoog stuwen, haalde Su verder niet aan.

©GMRimport

Su ervaart de coronapandemie nog altijd als de grote drijfveer achter het chiptekort én het flinke stijgen van AMD's aandelenkoers. Het werken en leren vanuit huis dreef veel consumenten naar het aanschaffen van nieuwe pc's, maar ook de nieuwe generatie consoles creëerde extra veel vraag naar krachtige chips — toevallig vaak die van AMD.

Aan 'de overkant' is het vooruitzicht grimmiger. Pat Gelsinger, de voorzitter van AMD's directe concurrent Intel, claimde in mei nog dat het chiptekort "nog jaren" aan zou houden. 

De AMD-voorzitter sprak op de Code Conference ook kort over andere ondernemingen vanuit AMD. Zo zou Dr. Lisa Su verwachten dat AMD's overname van halfgeleiderproducent Xilinx "nog voor eind 2021 afgerond" moeten zijn. Vorig jaar had AMD die acquisitie al aangekondigd, voor een bedrag van 35 miljard dollar, maar de overname wacht nog op een laatste paar goedkeuringen.

Daar voegt Su aan toe dat ze veel uitkomst ziet in onderlinge samenwerking tussen hardware-partijen. "Consolidatie is onvermijdelijk", claimt de AMD-voorzitter. "Start-ups kunnen coole dingen doen. [...] Maar als je iets groots wilt betekenen voor deze industrie, dan is opschalen ook belangrijk."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error