AMD bereidt ondersteuning van DisplayPort 2.0 voor
Nieuws

AMD bereidt ondersteuning van DisplayPort 2.0 voor

AMD lijkt zich voor te bereiden op videokaarten met DisplayPort2.0-ondersteuning, zo blijkt uit recente patches. De nieuwe generatie van de displaykabel wordt hoogstwaarschijnlijk geïmplementeerd op AMD's eerstvolgende generatie gpu's: RDNA3.

Echt officieel is het nog niet te noemen, maar recent patch-werk in AMD's Linux-drivers legt klaarblijkelijk al wel een basis voor DisplayPort 2.0. Het driver-team van AMD sleutelt aan DisplayPort-encoders en noemt verschillende "DP 2.0"-opties die met ingang van deze patch geactiveerd worden. 

©GMRimport

DisplayPort 2.0 werd oorspronkelijk al in 2019 aangekondigd als "de nieuwe standaard" en het inmiddels al ruim een half jaar op de markt moeten zijn. In navolging van de beloofde hdmi 2.1-monitoren liepen echter ook DisplayPort 2.0-schermen vertraging op gedurende de coronapandemie. 

Met DisplayPort 2.0 kan de vernieuwde interface op iedere baan 20 Gbit/s aan data doorspelen. In totaal zou dat betekenen dat de datastroom aftopt op bijna 80 Gbit/s. Kort door de bocht is dat bijna een drievoud van wat DisplayPort 1.4a momenteel ondersteunt. 

De hogere bandbreedte maakt het mogelijk voor een enkele DisplayPort 2.0-aansluiting om 10k-resoluties op 60 hertz mogelijk te maken — of bijvoorbeeld twee 4k-displays op 144 hertz aan elkaar te koppelen. Met behulp van het straks gestandaardiseerde DSC (Display Steam Compression) moet het mogelijk worden om nog hogere resoluties en/of framerates door de interface te stuwen.

©GMRimport

AMD's huidige reeks videokaarten, de RDNA2-generatie, maakt nog gebruik van DisplayPort 1.4-interfaces. Over de 1.4-versie van DisplayPort kan maximaal één 4k-scherm op 144 hertz draaien. Zonder streamcompressie zou een 8k-scherm hierover ook niet boven de 60 hertz kunnen presteren. 

In de nabije toekomst verschijnen van AMD nog enkele CDNA2-videokaarten, al zijn die specifiek gericht op datacenters, waar DisplayPort 2.0 grotendeels overbodig zou zijn. Vermoedelijk legt AMD de fundering dus vooral om DisplayPort 2.0 alvast voor te bereiden voor RDNA3.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error