AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen
Gamer.nl
Nieuws

AMD's Navi 31-gpu bevat mogelijk 15.360 kernen

AMD stapt met de komst van de eerstvolgende RDNA3-generatie mogelijk af van vaste Compute Units. Volgens een reeks geruchten zou de vlaggenschip Navi 31-chipset opgebouwd zijn uit dertig 'Work Group Processors' (WGP), die samen goed zijn voor 15.360 afzonderlijke, grafische rekenkernen.

Het gerucht vindt zijn oorsprong op het Beyond3D-forum. Een gebruiker onder de naam Bondrewd reageert op een eerdere claim van kopite7kimi, die recentelijk wel vaker waarheidsgetrouwe informatie over videokaarten uitlekte of voorspelde. 

Beiden internetfiguren zijn het blijkbaar eens over de hoeveelheid van 15.360 kernen op de Navi 31-chipset, maar Bondrewd schemert door meer inzage te hebben over het verdwijnen van de vaste Compute Units en de algehele architectuur.

©GMRimport

De introductie van WGP-clusters lijkt overeen te komen met eerdere geruchten over AMD's volgende generatie grafische processoren. Rond de jaarwisseling spraken ingewijden al over een chiplet-ontwerp voor Navi 31. Destijds ging het nog wel over "twee chips van elk 80 Compute Units" en een totaal van 10.240 rekenkernen.

Kortgeleden ontstond ook al enige onzekerheid over het geheugen van de Navi 31-gpu. Twitter-ingewijde @greymon55, naast anderen, zou spreken over een Infinity Cache van 512 MB — viermaal zo veel als het huidige maximum — en een geheugenbus van 256 bit. Eerder liet dezelfde persoon doorschemeren dat de Navi 33-gpu in ieder geval geen chiplet-ontwerp adopteert. 

©GMRimport

AMD's Navi 3x-generatie trapt vermoedelijk in het derde of vierde kwartaal van 2022 af. Verwacht wordt dat de RDNA3-generatie (en daarmee ook het Radeon RX 7000-vaandel) overstapt op 5nm- of 6nm-procedés van chipbakker TSMC. 

Veel van de details zijn nog in het ongewisse — en ook interne informatie die nu juist blijkt, kan in de komende periode nog veranderen.

De vorige twee RDNA-generaties hebben vooralsnog vastgehouden aan het 7nm-procedé van dezelfde fabrikant, alsmede monolithische opbouw met enkele chipsets, in plaats van meerdere chiplets.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!