A350M-gpu van Intel blijkt sneller zonder Dynamic Tuning
Nieuws

A350M-gpu van Intel blijkt sneller zonder Dynamic Tuning

Tech-kanaal BullsLab heeft de eerste benchmarks met Intels Arc A350M gedraaid, waarin onder meer blijkt dat gpu slechter presteert met Dynamic Tuning aan.

Het Zuid-Koreaanse YouTube-kanaal blijkt een van de eerste laptops met Intel Arc-gpu's te bezitten. Intels eerste reeks Arc-processoren trapte eind maart officieel af, maar bleek een week later alsnog enkel in Koreaanse regio's verkrijgbaar te zijn. Vooralsnog is BullsLab een van de weinige partijen die onafhankelijk verslag kan doen over de nieuwe laptop-gpu's.

Watch on YouTube

heeft inmiddels aardig wat tests en benchmarks van de Arc A350M gepubliceerd, met inmiddels ook enkele opmerkelijke ontdekking. Zo zouden vrijwel alle games aanzienlijk beter draaien wanneer Intels eigen 'Dynamic Tuning Technology' (DTT) uitgeschakeld wordt.

Watch on YouTube

Dynamic Tuning Technology is, net als het SmartShift van AMD en Dynamic Boost van Nvidia, een samenwerkingsverband tussen gpu en cpu. Doordat de twee chipsets onderling hun stroomtoevoer efficiënt delen, kan vooral de gpu bijtijds een flinke duw in de rug krijgen. Althans, dat was het idee.

In de realiteit lijkt DTT de Arc-gpu juist te beperken. Intels stroomoptimalisatie zou momenteel aftoppen op een (gedeelde) 20 watt, waardoor de A350M bijtijds puf tekort lijkt te komen. Afhankelijk van het spel en de workload klokt de budget-gpu tot circa 40 frames minder met DTT ingeschakeld, dan wanneer de technologie uitgeschakeld wordt.

De plaatselijke en vertraagde uitrol van de Arc-gpu's lijkt in sommige gevallen een zegen te zijn voor Intel. De twee gelanceerde gpu's zouden volgens testers nog vaak stotteren in games en nu lijken ook goedbedoelde technologieën niet bepaald effectief. De eerdere aagekondigde Intel Deep Link-optimalisatie, die mogelijk DTT dient te vervangen, is evenals nog onderweg.

Wanneer de eerste Arc-laptops ook in de Benelux beschikbaar zijn, is nog altijd onduidelijk. Hopelijk weet Intel de boel bij elkaar te patchen, tegen de tijd dat de A350M en A370M beter verkrijgbaar worden. Sinds de officiële lancering heeft Intel twee driver-updates voor het Arc-platform uitgerold, met minstens 7 game-optimalisaties en 2 software-gerelateerde verbeteringen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!