ROG Flow Z13 belooft high-end gaminglaptop in tablet-vorm
Nieuws

ROG Flow Z13 belooft high-end gaminglaptop in tablet-vorm

Als onderdeel van de jaarlijkse CES-aankondigingen onthult Asus deze week de ROG Flow Z13, een krachtig gamesysteem in de vorm van een stevig tablet.

De ROG Flow Z13 lijkt, kort door de bocht, de opvolger van de vorig jaar geïntroduceerde ROG Flow X13. Waar de Flow X13 high-end gameprestaties in een Chromebook-achtige vorm duwde, lijkt de Flow Z13 vol op het tablet-unicum in te zetten. Het systeem bestaat uit een circa 12 millimeter dik 13,4 inch-tabletje (inclusief kickstand) en een los te koppelen toetsenbordklep met per-key rgb-verlichting.

Achter het 1080p/120Hz-touchscreen (dan wel 4k op 60 hertz) schuilt een met vloeibaar metaal gekoelde Intel Core i9-12900H, 16 GB aan LPDDR5-geheugen en Nvidia's GeForce RTX 3050 (Ti) op maximaal 40 watt. Daarnaast is een optie zonder toegewijde gpu evenals onderweg, waarbij enkel de geïntegreerde Intel Iris Xe-component het grafische werk afhandelt.

©GMRimport

Met de komst van Alder Lake-processor is het nu ook mogelijk om de Flow-apparaten uit te rusten met PCIe 4.0-ssd's, met vooralsnog een keuze tussen 512 GB of 1 TB aan opslag. In hoeverre dat verder uit te breiden is, blijft nog even onbekend. Qua werkgeheugen topt het tablet in ieder geval af op de standaard inbegrepen 16 GB.

ROG's nieuwe Flow Z13 is daarnaast ook nog compatibel met de externe ROG XG Mobile-gpu, waarin onder meer een zwaarder beladen (mobiele) RTX 3070 of RTX 3080 mee ingeschakeld kan worden. Als nieuwigheid voor CES dit jaar introduceert ROG een alternatieve XG Mobile, waar ditmaal de nieuwe Radeon RX 6850M XT van AMD verwelkomd wordt.

Los van hardware- en schermtechnische specificaties wordt de Flow Z13 relatief luxe uitgerust. De schermen zijn ongeacht resolutie en snelheid bedekt met Gorilla Glass, op kleurrealisme gevalideerd door Pantone en ook de ruimere 16:10-schermverhouding en 100% sRGB-dekking keren terug op deze Flow-opvolgers.

©GMRimport

Qua I/O verandert er, ten opzichte van de Flow X13, niet enorm veel. Wel ondersteunt een van de twee usb-c-aansluitingen nu Thunderbolt 4, inclusief DisplayPort 1.4-uitvoer met ondersteuning voor Nvidia's G-Sync. Beide c-poorten bieden daarnaast weer stroomvoorziening richting het systeem, ditmaal tot maximaal 100 watt.

Precieze prijzen en releasedata zijn voor de nieuwe Flow Z13-modellen nog niet vrijgegeven. Historisch gezien, zal het niet lang na de CES-onthullingen duren voordat Asus die details per regio deelt. Ter referentie: de lichtste afstelling van de ROG Flow X13 (exclusief ROG XG Mobile) kende bij diens lancering in de Benelux een richtprijs van 1.599 euro. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error