Voorspel: Aseksualiteit in The Outer Worlds
Nieuws

Voorspel: Aseksualiteit in The Outer Worlds

Aseksualiteit komt in videogames nauwelijks voor, maar The Outer Worlds laat zien hoe het kan. Dat terwijl Death Stranding, maar ook de Borderlands-reeks, juist weer stappen achteruit zetten.

The Outer Worlds is op veel manieren een charmante game. Het is de Fallout-game waar fans al lang om vroegen. De dialogen zijn goed geschreven, de werelden ogen prachtig en de keuzes in het verhaal zijn verrekte lastig. Persoonlijk vind ik een van de hoogtepunten je mogelijke compagnon Parvati Holcomb. Dit personage kom je al heel snel tegen, waarna ze je de rest van de game kan vergezellen.

De stem van Parvati wordt ingesproken door Ashley Burch, die je mogelijk kent als Tiny Tina uit de Borderlands-games. Voor mij is haar stem echter onlosmakelijk verbonden aan Chloe van Life is Strange. Dat voelde dus direct vertrouwd. Toch zijn de twee personages totaal verschillend. Chloe is een rebel die altijd roept wat er in haar opkomt, terwijl Parvati een introverte vrouw is die wat motivatie nodig heeft voordat ze zegt wat ze echt wil zeggen.

Daten

In The Outer Worlds kun je, in tegenstelling tot andere soortgelijke rollenspellen, je reisgenoten niet romancen. Dat betekent echter niet dat je ze niet kunt helpen om een relatie met iemand anders aan te gaan. In een van de leuke quests verander je daarom in de ultieme wingman. Je motiveert Parvati om haarzelf te zijn en te zeggen wat ze wil zeggen tegen de vrouw waar ze een crush op heeft.

Het is een aandoenlijke verhaallijn, waarin Parvati constant twijfelt aan zichzelf. "Denkt ze dat ik net zo mooi ben als ik denk dat zij knap is?" vraagt ze zich hardop af, net als een stapel andere onzekere vragen.

Het past wellicht niet bij de fantasie die de speler voorgeschoteld krijgt, waarin seks met alle personages in theorie een optie is.

-

Aseksueel

Parvati is aseksueel. Dat is onder andere bevestigt door de schrijvers van de game. Parvati stelt zelf ook: "Je weet dat ik niet geïnteresseerd bent in fysieke affectie?" Ze legt uit dat relaties in het verleden enkel interesse bleken te hebben in seks en niet haarzelf. De game weet vervolgens op een verrassend gevoelige manier te praten over de onzekerheid waar aseksuele mensen mee kunnen leven. Met name de angst dat een partner er aanvankelijk vrede mee heeft, maar later toch niet.

Je kunt in deze dialoog zeggen dat je zelf ook geen interesse in fysieke affectie hebt. Die optie is er zelden in games. "We hebben dat gemeen", zou het hoofdpersonage dan antwoorden. In plaats daarvan kun je ook zeggen: "Ben je bang afgewezen worden voor wie je bent?" Als Parvati dat bevestigt, kun je stellen dat iedereen dat heeft.

Kate Dollarhyde, schrijver bij Obsidian, schrijft op Twitter: "Parvati is vanaf het begin bedacht en geschreven als een ace wlw personage door Chris L'Etoile." Ace staat voor asexual, of aseksueel. Wlw staat voor vrouwen die van vrouwen houden. "Hij moest onverwachts het project verlaten, dus ik heb haar schrijfwerk afgerond en mijn ervaringen als een ace bi vrouw hebben haar zoektocht verder verdiept."

Populaire cultuur

Aseksualiteit komt in populaire cultuur niet vaak voor. Als we het hebben over representatie, dan is daar dus nog veel terrein te winnen. Dan gaat niet om personages die nooit over seks praten, want die zijn er natuurlijk genoeg. Het gaat om personages die open en duidelijk aseksueel zijn. Zoals recentelijk Todd Chavez in de uitstekende Netflix-series BoJack Horseman, of Varys in Game of Thrones.

In games zijn aseksuele personages helemaal zeldzaam. Het past wellicht niet bij de fantasie die de speler voorgeschoteld krijgt, waarin seks met alle personages in theorie een optie is. Uitzondering is mogelijk Maya uit de Borderlands-reeks, waarvan de schrijver stelt dat ze aseksueel is. In de games wordt er echter nauwelijks naar verwezen. En als er naar verwezen wordt, lijkt het alsof Maya ook geen romantische relatie kan aangaan. Dat terwijl aseksuele mensen zich juist wel romantisch aangetrokken kunnen voelen tot mensen.

Death Stranding

In Death Stranding is een opvallende tekst over aseksualiteit te vinden. Hierin schrijft een onderzoeker dat er voor de cataclysmische gebeurtenis al een wijdverspreide aversie tegen fysiek contact en intimiteit werd opgemerkt. Het verslag stelt verder dat steeds meer jonge mensen zichzelf identificeren als aseksueel als een lifestyle, omdat ze geen verlangen voelen en zich niet aangetrokken voelen tot anderen. Samen met andere seksuele identiteiten, zou dit door de Death Stranding zijn geaccelereerd, omdat men terughoudend is in emotionele connecties met anderen.

De tekst is bij menig speler in het verkeerde keelgat geschoten. Hoewel er onder de tekst staat dat de in-game schrijver geen empirische data heeft om de claims te onderbouwen, en het dus uiteindelijk gaat om iemand die het waarschijnlijk fout heeft, is het toch onhandig dat wanneer aseksualiteit eindelijk wordt benoemd in een game, het in deze context gebeurt.

Want aseksualiteit is niet een keuze om geen seks te hebben, maar de aantrekkingskracht niet voelen. De een valt op mannen, de ander op vrouwen en de ander op niemand. Daar zit nog een hoop variatie tussen, waar een hoop onwetendheid over bestaat. Dus het is mooi dat The Outer Worlds een start maakt om aseksualiteit in populaire cultuur op een juiste manier weer te geven. Hopelijk volgen er meer games.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lords of the Fallen-vervolg wordt volgend jaar onthuld
Nieuws

Lords of the Fallen-vervolg wordt volgend jaar onthuld

Eerder werd al bekendgemaakt dat de game in 2026 moet verschijnen

Het vervolg op de in 2023 verschenen game Lords of the Fallen wordt volgend jaar onthuld.

Dat heeft uitgever CI Games bevestigd. Afgelopen juni kondigde het bedrijf al aan dat het vervolg in ontwikkeling is, in 2026 uit moet komen en dat Epic Games de exclusieve distributierechten op pc heeft. Naast dat het spel op Epic Games Store verschijnt, komt de game ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers heeft CI Games nu nog wat meer details naar buiten gebracht, waaronder het nieuws dat het spel volgend jaar onthuld moet worden en dat de ontwikkeling van de game inmiddels volledig is gestart bij Hexworks. Daarbij wordt er "een commerciëlere grafische stijl en verhaal" aangehouden en zouden de productiewaarden zijn verhoogd. Ook moet de game wederom als singleplayer- en co-op-spel gespeeld kunnen worden.

Lords of the Fallen is al een reboot nadat in 2014 een game met dezelfde naam verscheen. De in 2023 verschenen game speelt zich duizend jaar na het origineel af in een spelwereld hebben die meer dan vijf keer zo groot is. Deze wereld is verdeeld over een wereld voor levenden en een wereld voor de doden. Naast typische rpg-elementen zoals een uitgebreid gevechtssysteem en de mogelijkheid om personages naar eigen smaak aan te passen, bevat het spel ook online co-op voor twee spelers. De gevechten in de game worden daarbij vaak met soulslikes vergeleken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video
Nieuws

Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video

Er volgt daarna nog wel een speciale laatste aflevering

Super Smash Bros.-regisseur Masahiro Sakurai zal op 15 oktober zijn laatste 'reguliere' YouTube-video publiceren.

Eerder dit jaar kondigde hij al aan dat hij zijn laatste video al had opgenomen voor zijn YouTube-kanaal 'Masahiro Sakurai on Creating Games', waar hij sinds 2022 regelmatig tips geeft over game-ontwikkeling. De laatste reguliere video op dit kanaal zal dus ergens later deze maand volgen.

Het zal echter niet de allerlaatste video op het kanaal worden. "Ik werk ook aan een speciale laatste aflevering die daarna nog komt, dus blijf me volgen voor meer details!"

In 2022 gaf Sakurai aan deels met pensioen te gaan, maar eind vorig jaar liet hij weten toch games te blijven ontwikkelen. Hij heeft al meermaals gehint naar een nieuwe Smash Bros.-game, dus fans hopen vooral dat hij daar aan werkt - al is dat op moment van schrijven niet bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op
Nieuws

Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op

Eerste game is gebaseerd op een nieuwe IP

Mario + Rabbids-regisseur Davide Soliani heeft samen met andere voormalige werknemers van Ubisoft Milan de ontwikkelstudio Day 4 Night opgericht.

Soliani vertrok afgelopen zomer al bij Ubisoft en nu is dus duidelijk dat hij een nieuwe studio is begonnen. Andere werknemers die met hem mee zijn gegaan zijn onder andere Mario + Rabbids-producenten Cristina Nava en Gian Marco Zanna, Mario + Rabbids-ontwerper Luca Breda en Red Dead Redemption-schrijver en -hoofdontwerper Christian Cantamessa.

Day 4 Night heeft een eerste financieringsronde gehad waarbij het onder andere investeringen van uitgever Krafton - dat onlangs nog Tango Gameworks opkocht - en 1Up Ventures, het bedrijf van Xbox-medebedenker Ed Fries, heeft veiliggesteld. Het team werkt vanuit vestigingen in Los Angeles en Milaan.

Soliani en Cantamessa hebben samen de regie over een game gebaseerd op een nieuwe IP. Fries noemt de game "het meest creatieve dat ik in lange tijd heb gezien", maar veel meer is er niet over bekend. In een statement meldt de studio dat het "nieuwe content wil creëren dat de grenzen van verhaalvertelling en gameontwerp verlegt".

"Wat we bij Day 4 Night maken is een uiting van alles wat we altijd al als speler hebben willen ervaren: plezier, avontuur, poëzie, actie, verwondering en het genot van samenwerken met vrienden", aldus Soliani. "Het is een wiegelied voor mijn ziel, een serenade aan onze industrie, het creëren van magie en de waanzin van het uit het niets creëren van nieuwe werelden. Het is een verhaal over overwinningen, uitdagingen, dromen en het verlichten van het pad dat we samen bewandelen."

Soliani werkte 25 jaar bij Ubisoft Milan en stond aan het hoofd van de ontwikkeling van Mario + Rabbids Kingdom Battle en vervolg Sparks of Hope. Hij kreeg nog meer bekendheid toen hij tijdens de onthulling van eerstgenoemde game op een E3-persconferentie in tranen uitbarstte omdat hij zo blij was aan een Nintendo-IP te kunnen werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!