Voorspel: Aseksualiteit in The Outer Worlds
Nieuws

Voorspel: Aseksualiteit in The Outer Worlds

Aseksualiteit komt in videogames nauwelijks voor, maar The Outer Worlds laat zien hoe het kan. Dat terwijl Death Stranding, maar ook de Borderlands-reeks, juist weer stappen achteruit zetten.

The Outer Worlds is op veel manieren een charmante game. Het is de Fallout-game waar fans al lang om vroegen. De dialogen zijn goed geschreven, de werelden ogen prachtig en de keuzes in het verhaal zijn verrekte lastig. Persoonlijk vind ik een van de hoogtepunten je mogelijke compagnon Parvati Holcomb. Dit personage kom je al heel snel tegen, waarna ze je de rest van de game kan vergezellen.

De stem van Parvati wordt ingesproken door Ashley Burch, die je mogelijk kent als Tiny Tina uit de Borderlands-games. Voor mij is haar stem echter onlosmakelijk verbonden aan Chloe van Life is Strange. Dat voelde dus direct vertrouwd. Toch zijn de twee personages totaal verschillend. Chloe is een rebel die altijd roept wat er in haar opkomt, terwijl Parvati een introverte vrouw is die wat motivatie nodig heeft voordat ze zegt wat ze echt wil zeggen.

©GMRimport

Daten

In The Outer Worlds kun je, in tegenstelling tot andere soortgelijke rollenspellen, je reisgenoten niet romancen. Dat betekent echter niet dat je ze niet kunt helpen om een relatie met iemand anders aan te gaan. In een van de leuke quests verander je daarom in de ultieme wingman. Je motiveert Parvati om haarzelf te zijn en te zeggen wat ze wil zeggen tegen de vrouw waar ze een crush op heeft.

Het is een aandoenlijke verhaallijn, waarin Parvati constant twijfelt aan zichzelf. "Denkt ze dat ik net zo mooi ben als ik denk dat zij knap is?" vraagt ze zich hardop af, net als een stapel andere onzekere vragen.

Het past wellicht niet bij de fantasie die de speler voorgeschoteld krijgt, waarin seks met alle personages in theorie een optie is.

-

Aseksueel

Parvati is aseksueel. Dat is onder andere bevestigt door de schrijvers van de game. Parvati stelt zelf ook: "Je weet dat ik niet geïnteresseerd bent in fysieke affectie?" Ze legt uit dat relaties in het verleden enkel interesse bleken te hebben in seks en niet haarzelf. De game weet vervolgens op een verrassend gevoelige manier te praten over de onzekerheid waar aseksuele mensen mee kunnen leven. Met name de angst dat een partner er aanvankelijk vrede mee heeft, maar later toch niet.

Je kunt in deze dialoog zeggen dat je zelf ook geen interesse in fysieke affectie hebt. Die optie is er zelden in games. "We hebben dat gemeen", zou het hoofdpersonage dan antwoorden. In plaats daarvan kun je ook zeggen: "Ben je bang afgewezen worden voor wie je bent?" Als Parvati dat bevestigt, kun je stellen dat iedereen dat heeft.

Kate Dollarhyde, schrijver bij Obsidian, schrijft op Twitter: "Parvati is vanaf het begin bedacht en geschreven als een ace wlw personage door Chris L'Etoile." Ace staat voor asexual, of aseksueel. Wlw staat voor vrouwen die van vrouwen houden. "Hij moest onverwachts het project verlaten, dus ik heb haar schrijfwerk afgerond en mijn ervaringen als een ace bi vrouw hebben haar zoektocht verder verdiept."

©GMRimport

Populaire cultuur

Aseksualiteit komt in populaire cultuur niet vaak voor. Als we het hebben over representatie, dan is daar dus nog veel terrein te winnen. Dan gaat niet om personages die nooit over seks praten, want die zijn er natuurlijk genoeg. Het gaat om personages die open en duidelijk aseksueel zijn. Zoals recentelijk Todd Chavez in de uitstekende Netflix-series BoJack Horseman, of Varys in Game of Thrones.

In games zijn aseksuele personages helemaal zeldzaam. Het past wellicht niet bij de fantasie die de speler voorgeschoteld krijgt, waarin seks met alle personages in theorie een optie is. Uitzondering is mogelijk Maya uit de Borderlands-reeks, waarvan de schrijver stelt dat ze aseksueel is. In de games wordt er echter nauwelijks naar verwezen. En als er naar verwezen wordt, lijkt het alsof Maya ook geen romantische relatie kan aangaan. Dat terwijl aseksuele mensen zich juist wel romantisch aangetrokken kunnen voelen tot mensen.

Death Stranding

In Death Stranding is een opvallende tekst over aseksualiteit te vinden. Hierin schrijft een onderzoeker dat er voor de cataclysmische gebeurtenis al een wijdverspreide aversie tegen fysiek contact en intimiteit werd opgemerkt. Het verslag stelt verder dat steeds meer jonge mensen zichzelf identificeren als aseksueel als een lifestyle, omdat ze geen verlangen voelen en zich niet aangetrokken voelen tot anderen. Samen met andere seksuele identiteiten, zou dit door de Death Stranding zijn geaccelereerd, omdat men terughoudend is in emotionele connecties met anderen.

De tekst is bij menig speler in het verkeerde keelgat geschoten. Hoewel er onder de tekst staat dat de in-game schrijver geen empirische data heeft om de claims te onderbouwen, en het dus uiteindelijk gaat om iemand die het waarschijnlijk fout heeft, is het toch onhandig dat wanneer aseksualiteit eindelijk wordt benoemd in een game, het in deze context gebeurt.

Want aseksualiteit is niet een keuze om geen seks te hebben, maar de aantrekkingskracht niet voelen. De een valt op mannen, de ander op vrouwen en de ander op niemand. Daar zit nog een hoop variatie tussen, waar een hoop onwetendheid over bestaat. Dus het is mooi dat The Outer Worlds een start maakt om aseksualiteit in populaire cultuur op een juiste manier weer te geven. Hopelijk volgen er meer games.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!