Voorspel: China weert een hoop fantastische personages
Nieuws

Voorspel: China weert een hoop fantastische personages

Wil je in China een film zien of een game spelen, dan loop je tegen allerlei limieten aan. Regelmatig worden er scènes uit films geknipt die vanwege censuur niet zijn toegestaan. Recentelijk is er een memo gelekt waarin nieuwe regels zijn opgesteld voor games.

Hieruit blijkt dat games met stelletjes van hetzelfde geslacht verboden worden. Ook vrouwelijke mannen mogen niet meer, net als games waarin het gender van een personage niet direct duidelijk is.

Sterker nog: als de regelgevers niet direct het gender van een personage kunnen bepalen, kan de game als problematisch worden bestempeld. Als een mannelijk personage zich gedraagt of kleedt als een vrouw, wordt de game verboden.

Daarnaast zijn ook morele keuzes tussen goed en kwaad niet meer toegestaan. Het zou niet mogelijk moeten zijn om spelers de keuze te geven tussen goed en kwaad. Lees je deze regels, dan denk je waarschijnlijk meteen dat Mass Effect de sjaak is. Maar het gaat om veel meer games.

©GMRimport

Wat is mannelijkheid?

In de rubriek Voorspel hebben we het regelmatig over representatie gehad en het idee dat iedereen zichzelf op het scherm zou moeten kunnen herkennen. In China mag een grote groep dat niet.

Dat is niet alleen voor queer gamers vervelend. Het constant vasthouden aan een bepaalde vorm van mannelijkheid in media geeft het idee dat er geen alternatieven zijn. Een man is sterk, niet emotioneel, valt op vrouwen en is vaak gewelddadig.

We weten inmiddels allemaal dat gewelddadige games geen gewelddadige gamers maken, maar het hierboven beschreven zelfbeeld dat in alle media om je heen wordt gecommuniceerd, kan wel degelijk een effect hebben op de echte wereld.

Jonge mannen leren op deze manier hoe ze zich moeten gedragen om geslaagd te zijn, ook al gaat dat tegen hun aard in. Dat kan niet alleen slecht zijn voor hun mentale gezondheid, maar ook negatieve gevolgen hebben voor de mensen om hen heen.

©GMRimport

Wat voor man ben ik?

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen. Veel games bieden gelukkig een alternatief beeld van mannelijkheid dan hierboven beschreven.

Bijvoorbeeld een man die niet bang is om zijn gevoelens te uiten, een man die vrouwen met respect behandelt of een man die zijn problemen niet met geweld oplost. Of gewoonweg een man die zich op manieren gedraagt of stijlkeuzes maakt die traditioneel als vrouwelijk worden gezien.

Er zijn zoveel uitstekende personages die China op deze manier verbiedt. En dan heb ik het nog niet eens over queer personages, maar mannen die zich gewoonweg niet stereotype gedragen en wellicht wat feminien zijn. En mannen waarbij je even een paar keer moet kijken wat hun gender is.

Games kunnen een geweldige manier zijn om te ontdekken wat voor soort persoon je bent, door even in de schoenen van iemand anders te stappen

-

©GMRimport

Link

Het eerste personage dat bij mij opkomt is Link. Link is een androgyn ogende jongen die in Breath of the Wild zelfs vrouwenkleding draagt voor een missie en dat vol overtuiging doet. Zijn uiterlijk heeft een duidelijk doel: alle spelers moeten zich kunnen spiegelen aan dit personage.

Ook de Final Fantasy-games zitten vol mannen waarvan het echt niet direct duidelijk is wat hun gender is. In Final Fantasy 7 draait hoofdpersonage Cloud voor een missie een jurk. Zoals ik in mijn Voorspel over de game al schreef, heeft Cloud het emotionele bereik van een strijkplank, maar hij omarmt deze look compleet. Er wordt geen grap gemaakt over hoe hij zich verkleedt als vrouw - het wordt zelfs gevierd. Cloud is duidelijk een man in een jurk, maar iedereen vindt hem prachtig.

©GMRimport

Zo kunnen we nog wel even verder gaan. Alucard in Castlevania, met z'n lange manen en dramatische cape. Raiden in Metal Gear Solid, waarbij de president hem naar zijn kruis moet grijpen om er achter te komen dat hij een man is. Of neem recentelijk de NieR-games, met onder andere 9S die de supportrol heeft, terwijl dat in games traditioneel meestal vrouwelijke personages zijn.

Non-binair

Toen recentelijk duidelijk werd dat een personage in de nieuwe Battlefield non-binair is kon dat op veel kritiek rekenen, maar het feit is dat non-binaire gamers nog zelden goede representatie in games hebben gehad.

De kritiek valt waarschijnlijk grotendeels te verklaren doordat veel gamers het gevoel hebben dat iets niet klopt als het niet specifiek voor hen is gemaakt. Dan is iets al snel 'politiek' of 'woke'.

©GMRimport

Maar hoe mooi is het dat we zo'n grote verscheidenheid aan personages hebben om verhalen en avonturen mee te beleven? Stel dat we ook hier een soortgelijke censuur als in China krijgen en enkel met stereotype personages mogen spelen. Met mannelijke mannen en vrouwelijke vrouwen. Wat verrekte saai moet dat zijn.


Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!