Zelda: Tears of the Kingdom dwingt je om anders te denken
Nieuws

Zelda: Tears of the Kingdom dwingt je om anders te denken

Ultrahandig

The Legend of Zelda: Breath of the Wild vond de reeks opnieuw uit, zette het openwereldgenre op z’n kop en is per definitie één van de beste games ooit gemaakt. Tears of the Kingdom probeert dat niet op exact dezelfde wijze te overtreffen – dit is meer het ‘opmerkelijke vervolg’ van deze generatie Zelda-games.

Na een speelsessie van ruim een uur lijkt de vergelijking tussen bovenstaande games en die tussen Ocarina of Time en Majora’s Mask des te meer op te gaan. De één is een revolutie, de ander een opvallende zinspeling op dat fundament. In het geval van Tears of the Kingdom is dat vooralsnog niet zozeer de toon van de game – daar kregen we weinig van mee – maar de mechanieken waar het om draait. Deze Zelda prikkelt je brein op een totaal andere manier.

Als een doos met Lego

Het is overduidelijk dat Tears of the Kingdom is gebouwd rondom een aantal nieuwe mechanieken, in het bijzonder Ultrahand en Fuse. Met Ultrahand verplaats en bevestig je bijna alle objecten in de wereld aan elkaar, en met Fuse ‘fuseer’ je wapens met andere objecten. De eerste twintig minuten van onze speelsessie doen daarom denken aan The Great Plateau: een compacte omgeving die de regels van het spel uitlegt.

Zo stuit je op een van de ogenschijnlijk talloze eilanden in de lucht van Hyrule een kapot ijzeren spoor naar een nabijgelegen eiland. Stomtoevallig zijn er ook een mijnkarretje en wat Zonai-onderdelen – de nieuwe bouwstukken van de game – in de buurt om iets werkbaars in elkaar te knutselen. Bevestig je een haak en wat ventilatoren aan de kar, zodat het zichzelf opvangt en alsnog de overkant haalt? Of ‘lijm’ je een drietal karretjes aan elkaar zodat het voertuig het gat overbrugt? Of bouw je, zoals wij, een door een raket geleid projectiel dat vervolgens per ongeluk zonder ons naar de overkant raast?

Het is absoluut even wennen aan de besturing en vele knoppen die bij Ultrahand komen kijken – vraag dat maar aan de Korok die we bijna het ravijn in slingerden. Soms draait een object net niet zoals je wil, of plak je per ongeluk de verkeerde objecten aan elkaar. Bovendien moet je goed opletten of een bouwwerk symmetrisch is, want anders straft het systeem je daarop af. Gelukkig is je creatie resetten of aanpassen eenvoudig, en bevat de game ook een andere optie om bouwen te vereenvoudigen.

Eindeloze mogelijkheden

In die zin lijkt het physics-systeem ontzettend op dat van Breath of the Wild. Vraag je je af of iets mogelijk is? Waarschijnlijk is het antwoord: ja. Kan Link een mijnkarretje met z’n schild fuseren en dat als skateboard gebruiken? Natuurlijk. Kun je twee vliegtuigen op elkaar zetten en ze om de beurt activeren en extra ver vliegen? Natuurlijk. Kun je gruwelijk hard op een uitkijktoren crashen en alsnog heelhuids naar beneden zweven zonder dat iemand je spot? Gelukkig wel.

Of je draait gewoon de tijd van je vliegtuig terug met Recall, want dat kan ook. Zoals je verwacht zit de wereld vol met bouwstenen voor dergelijke omgevingspuzzels die op tal van manieren zijn op te lossen, zolang je maar creatief genoeg denkt. Een watersluis hier, een Korok-puzzel daar: elke paar seconden zijn we weer net zo afgeleid door iets nieuws als voorheen.

Ook tijdens gevechten trouwens, waarbij je wapens aan elkaar of aan andere objecten kunt bevestigen voor meer duurzaamheid en aanvalskracht of verdediging. Combineer een pijl met een vuur-chuchu en je blaast de nieuwe Construct-vijanden de lucht in. Bevestig een explosieve ton aan je schild en Bokoblins krijgen spijt van hun roekeloze aanval. We missen hier en daar wel nog de rechttoe rechtaan zwaarden uit de vorige game, maar Fuse is in ieder geval een slimme manier om het probleem van wapens die kapotgaan op te lossen.

Een nieuw Hyrule

Omdat de previewsessie behoorlijk afgebakend is, krijgen we nog maar weinig mee van het ‘nieuwe’ Hyrule. Sterker nog, het is totaal onduidelijk wanneer de game zich nou afspeelt en wat er allemaal gaande is. Gelukkig is wel duidelijk dat bewegen tussen de begane grond en de eilanden in de lucht naadloos gaat, en mochten we proeven van een aantal manieren om je snel te verplaatsen. Het uitzicht daarbij is verbluffend; Tears of the Kingdom bevat daadwerkelijk een extra laag spelwereld in de lucht die met z’n vele puzzels en opvallende vormen uitnodigt om te ontdekken.

Technisch gezien lijkt de game alles uit de Switch te halen. De framerate heeft het in de lucht soms lastig, pop-in is zeker aanwezig en ook textures ogen soms wat ruw. Vergelijkbaar met Breath of the Wild valt dat echter niet zo op; waarschijnlijk ben je te druk met het verkennen van de wereld.

‘Geen Zelda meer’

Veel meer kunnen we nog niet over de game zeggen. Her en der spotten we hints naar bekende locaties, items waarvan we geen idee hebben wat ze doen en nieuwe Zonai-onderdelen die tot de verbeelding spreken. Maar wat Link nou in z’n schild voert en hoe de progressie van de game in elkaar steekt? Geen idee.

Op release van Tears of the Kingdom zul je wellicht horen: “dit is geen Zelda meer”. En dat klopt ergens ook: de focus op het bouwen van objecten met futuristische technologie staat ver af van waar het allemaal begon. Tears of the Kingdom voelt meer als dat ‘gekke vervolg’ op de beste manier mogelijk, met nieuwe regels en een net zo overtuigend physics-systeem. Of het zijn voorganger op gebied van schaal, verrassing en verhaal zal overtreffen, zal de toekomst uitwijzen.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom verschijnt op 12 mei voor Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Valve werkt aan nieuwe Steam-controller
Nieuws

Gerucht: Valve werkt aan nieuwe Steam-controller

Ook zou er een nieuwe vr-controller in ontwikkeling zijn

Valve zou een opvolger van de Steam Controller in ontwikkeling hebben.

Dat claimt YouTuber Brad Lynch. Volgens hem draagt de 'Steam Controller 2' de codenaam 'Ibex'. De gamepad zou meer nog dan zijn voorloper als een standaard gamecontroller ogen. Om dat te bewerkstelligen zouden de vorm en grootte van de trackpads - die ook al op de eerste Steam Controller zaten - zijn aangepast. Ook zouden er symmetrische analoge sticks op zitten.

Lynch claimt daarnaast dat Valve aan een nieuwe virtualrealitycontroller werkt met de codenaam 'Roy'. Deze controller zou zelfs genoemd worden Valve's SteamVR-code. Het zou gaan om een staf-achtige controller die samenwerkt met de nog onaangekondigde draadloze 'Deckard'-vr-headset die volgens geruchten ook in ontwikkeling is.

Wanneer beide controllers moeten verschijnen is niet bekend - ze zijn immers nog niet eens officieel aangekondigd - maar Lynch claimt dat het onwaarschijnlijk is dat Deckard, en dus Roy, eind dit jaar uitkomen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe uitgever wil Shenmue 3 naar een 'nieuwe fase' begeleiden
Nieuws

Nieuwe uitgever wil Shenmue 3 naar een 'nieuwe fase' begeleiden

Komt de game binnenkort naar andere systemen?

De uitgeefrechten op Shenmue 3 zijn van Ys Net naar ININ Games gegaan. Fans hopen dat dit betekent dat de game op meer systemen uit zal komen.

Ys Net werd opgericht door Shenmue-bedenker en voormalige Sega-ontwikkelaar Yu Suzuki. De studio leverde Shenmue 3 af, een langverwachte derde deel in de openwereldreeks. Het spel verscheen op PlayStation 4 en pc (via Steam en Epic Games Store).

Nu heeft het Duitse ININ Games, dat gespecialiseerd is in het uitbrengen van rereleases en remakes van Japanse games, dus de uitgeefrechten op Shenmue 3 in handen. ININ Games gaf eerder al de meest recente game van Suzuki, de arcadeshooter Air Twister, uit op consoles en pc.

In een persbericht meldt ININ Games dan ook dat het bedrijf enthousiast is om "de volgende fase van Shenmue 3 in te luiden", en dat het bedrijf "het nalatenschap van de franchise zal eren terwijl het toegankelijker wordt gemaakt voor meer wereldwijde fans".

Hoewel niet bevestigd, hopen gamers dat dit betekent dat het spel naar meer systemen komt. ININ Games laat in ieder geval weten dat men in de toekomst op aankondigingen kan rekenen die de volgende fase van de franchise inluiden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!